اثر آنزیم فیتاز بر قابلیت هضم ظاهری 4 نوع ماده گیاهی در جیره غذایی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
چکیده:
در این تحقیق اثر آنزیم فیتاز بر قابلیت هضم ظاهری چهار نوع ماده گیاهی (آرد گندم، آرد ذرت، سبوس گندم و سبوس برنج) در جیره غذایی ماهیان قزل آلای رنگین کمان با وزن ابتدایی 126± 6. 4) گرم) مورد بررسی قرار گرفت. پنج نوع جیره غذایی با سطوح انرژی یکسان، شامل یک جیره پایه بر اساس آرد ماهی، آرد گوشت و آرد سویا تهیه گردید. چهار جیره دیگر دارای مواد گیاهی مورد آزمایش، با جایگزینی سبوس گندم و سبوس برنج به میزان 15 درصد و آرد گندم و آرد ذرت به میزان 25 درصد در جیره پایه ساخته شدند. اکسید کرم بعنوان شاخص غیرقابل هضم به میزان 0. 5 درصد از غذا در نظر گرفته شد. محلول فیتاز پس از تهیه غذاها روی آنها پخش گردید تا در نهایت غذاها دارای حداقل 1000 واحد آنزیم فیتاز به ازای هر کیلوگرم باشند. ماهیان با جیره های دارای فیتاز و فاقد آن به مدت 30 روز تا 2 درصد وزن بدن تغذیه شوند. آزمایش درون مخازن 2 مترمکعبی که با 500 لیتر آب پر می شد، انجام گرفت. حداکثر و حداقل دما بترتیب 15 و 18. 5 درجه سانتیگراد، اکسیژن 8 و 6. 7 میلی گرم بر لیتر و pH برابر 7. 7 و 7. 5 تعیین گردید.
افزودن فیتاز بر فسفر موجود در اسکلت داخلی و قابلیت های هضم ظاهری فسفر و پروتئین اثر معنی داری نداشت (P> 0. 05). اما باعث افزایش معنی دار قابلیت هضم ظاهری ماده خشک گردید (P£ 0. 05). جیره حاوی آرد گندم دارای بیشترین میزان قابلیت هضم ظاهری ماده خشک بود (P£ 0. 05). نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن فیتاز هر چند اثر معنی داری نداشت اما باعث بهبود جذب فسفر و قابلیت های هضم فسفر، پروتئین و ماده خشک مواد گیاهی گردید. همچنین از بین مواد اولیه گیاهی آرد گندم، آرد ذرت، سبوس گندم و سبوس برنج بترتیب قابلیت هضم بالاتری از نظر مجموعه مواد مغذی داشتند که برحسب دسترسی به هر یک از آنها می توان در جیره غذایی ماهی قزل آلا استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p443347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!