بررسی مقایسه ای عملکرد مسیر وابران شنوایی بین دانش آموزان هنجار و مبتلا به اختلال یادگیری 10-7 سال با استفاده از مهار گسیل های صوتی گوش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شکایت معمول کودکان مبتلا به اختلال یادگیری مشکل در درک گفتار در حضور نویز زمینه است. مطالعات انجام شده روی حیوانات و انسان ها نشان داده است که دسته زیتونی حلزونی داخلی در شنوایی در حضور نویز زمینه نقش دارد. عملکرد این اعصاب می تواند به وسیله اثر مهار گسیل های صوتی برانگیخته گذرای گوش با محرک کلیک در پاسخ به نویز سفید دگرسویی ارزیابی شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر مهار گسیل های صوتی برانگیخته گذرای گوش با استفاده از محرک کلیک در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و دانش آموزان هنجار اجرا شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع تحلیلی مداخله ای است. گروه های مورد مطالعه شامل 20 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال یادگیری و 20 دانش آموز پسر هنجار بودند. اثر مهار گسیل های صوتی برانگیخته گذرای گوش با محرک کلیک به وسیله مقایسه سطوح گسیل های صوتی برانگیخته گذرای گوش با دو وضعیت با و بدون ارایه نویز سفید دگرسویی با شدت 65 دسی بل سطح فشار صوتی ارزیابی شد.
یافته ها
در حالت بدون ارایه نویز، تفاوت معنی داری در دامنه گسیل های صوتی بین دو گروه مشاهده نشد در حالیکه با ارایه نویز، تفاوت معنی داری در دامنه گسیل ها در دو گروه وجود داشت. بین اثر مهار گسیل ها در دانش آموزان هنجار و مبتلا به اختلال یادگیری تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
کاهش بارز اثر مهار گسیل های صوتی برانگیخته گذرای گوش با محرک کلیک در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری بیانگر کاهش در فعالیت دسته زیتونی حلزونی داخلی و مسیر وابران در این دانش آموزان می باشد، که توانایی آنها را برای شنیدن در حضور نویز زمینه تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این یافته ها بهتر است از اثر مهار گسیل های صوتی برانگیخته گذرای گوش با محرک کلیک در مجموعه آزمون های ارزیابی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p457369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!