بررسی مقادیر آلودگی ناشی از هفت فلز سنگین و هیدروکربن کل در بندر شهید رجایی ، بندرعباس

پیام:
چکیده:
سبت فلزات سنگین در آب و بدن موجودات زنده خیلی اندک بوده و بیشتر فلزات در رسوبات تجمع می یابند و گاهی اوقات این مقدار بیش از 99 درصد کل فلزات سنگین را شامل می شود (ماشنچیان مرادی، 1363). آب خلیج فارس بسیار آلوده است. آلودگی خلیج فارس بطور نسبی حدود 30 تا 40 برابر بار آلودگی نسبت به استانداردهای مختلف نشان می دهد. بروز آلودگی ها و نشت های نفت ناشی از جنگ این مقدار را به چند هزار برابر میزان عناصر در آب اقیانوسها رسانده است. میزان کادمیوم در آب خلیج فارس 1000 برابر، کبالت 300 برابر، روی 300 برابر، سرب خیلی زیاد و درحدود 20000 برابر و نیکل 1000 برابر است. غلظت فلزات سنگین در خلیج فارس در دهه گذشته روندی افزایشی داشته است. غلظت این عناصر وابسته به میزان شوری، دما، pH، شرایط اکسیداسیون و احیا، ذرات معلق و غیره می باشد (سواری، 1374 و 1977، Menard). سرب از طریق آب، هوا و غذا جذب بدن می شود و به مقدار زیاد در تمام مناطق کره زمین گسترده شده است (صاحبقدم لطفی، 1367 و 1991، Asim). سرب یکی از ترکیبات مهم نفت است و بنابراین میزان بالای آن نشانه آلودگی شدید نفتی است. جیوه زمانی که به متیل جیوه تبدیل گردد، اثرهای کشنده بر روی زئوپلانکتونها داشته و در سایر بافتها تجمع می یابد (استانلی، 1991 و 1993، Abdulahman). عناصر وانادیوم، کروم، نیکل و منگنز نشانه آلودگی های نفتی می باشند که عنصر وانادیوم شاخص ترین آنهاست.
برای انجام این بررسی شامل مطالعه آلودگی فلزات سنگین و هیدروکربن کل می باشد از وسایل نمونه برداری شامل کشتی، بطری نانسن برای نمونه برداری از آب و گرب با حجم 0. 1 برای رسوبات، تجهیزات آزمایشگر از قبیل دستگاه جذب اتمی AAS با شعله و اسپکتروفتومتر مادون قرمز (FT-IR) مدل PU9700IR استفاده شده است. ایستگاه های نمونه برداری در داخل اسکله شهید رجایی (بندرعباس) که معرف وضعیت منطقه می باشند، انتخاب شدند. در هر ایستگاه آب و رسوب بوسیله نمونه بردار برداشت گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p462795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!