رابطه فاصله زاویه داخلی شیار پلکی چشمها و عرض دندانهای قدامی فک بالا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مشکلترین جنبه های ساخت پروتز کامل انتخاب دندانهای قدامی فک بالا با اندازه مناسب است. تلاشهای بسیاری برای تعیین روشی برای تخمین اندازه دندانهای قدامی فک بالا صورت گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین وجود ارتباط بین فاصله زاویه داخلی چشمها و عرض مزیودیستالی چهار دندان قدامی فک بالاست.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی افراد سنینن 19-55 سال از دو جنس انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت متوالی از افراد واجد شرایط به صورت تصادفی انتخاب گردیده است. دندانهای فک بالای سیصد نفر مورد بررسی قرار گرفت. فاصله Intercanthal با اندازه گیری فاصله زاویه داخل چشمها ثبت شد. عرض متوسط دو دندان سانترال، عرض دندانهای قدامی در پهنترین نقطه اندازه گیری و ثبت شد. اطلاعات به وسیله نرم افزار آماری SPSS مورد پردازش قرار گرفت و از آزمونهای آماری t و آزمون ضریب همبستگی Pearson استفاده گردید.
یافته ها
میانگین عرض چهار دندان ثنایای فک بالا91/1±8/30 میلی متر و میانگین عرض مجموع شش دندان قدامی بالا54/2±47/46 میلی متر بدست آمد. نسبت میانگین عرض چهار دندان ثنایای فک بالابه (Intercanthal dimension) ICD، 959/0 و نسبت میانگین عرض دندانهای قدامی بالا به ICD، 44/1 بدست آمد. ضریب همبستگی Pearsonاندازه CAW و ICD، 263/0=r شد که با 0001/0=P.v این همبستگی مثبت و معنی دار است. گر چه ضریب همبستگی Pearson نسبتا کوچک بود، یک رابطه معنی دار بین فاصله Intercathal و عرض چهار دندان قدامی در تمام موارد وجود دارد. نشان داده شد که نسبت 266/0 را می توان برای تعیین عرض دندان سانترال و نسبت 447/1 را برای تعیین عرض شش دندان قدامی به کار برد.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیتهای این مطالعه چنین نتیجه گیری می شود که فاصله Intercanthal را می توان به عنوان یک روش اولیه برای تعیین عرض دندانهای قدامی فک بالا در افراد بی دندان به کار برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p464946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!