طراحی معیارها و شاخص های مقایسه دانشکده های ارائه دهنده رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی در ایران

پیام:
چکیده:
زمینه
بررسی وضعیت ارائه خدمات آموزشی در رشته های علوم پزشکی می تواند با شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامه ریزان را در جهت ارتقای آنها یاری نماید.
هدف
این مطالعه به منظور طراحی معیارهای آموزشی برای رتبه بندی آموزشی رشته های کاردانی علوم پیراپزشکی شامل علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، تکنولوژی پرتوشناسی، هوشبری، تکنولوژی پرتودرمانی، طب هسته ای و فوریت های پزشکی در مقطع کاردانی در ایران، صورت گرفت.
روش کار
با تشکیل کمیته تخصصی و با بررسی استانداردهای آموزش پزشکی و معیارهای طرح های رتبه بندی در جهان، معیارها و شاخص های هماهنگ با وضعیت آموزشی رشته های فوق در ایران، طراحی شد. وزن معیارها با روش گروه-اسمی تعیین شد. از هر دانشکده نماینده ای معرفی شد تا اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کند. اطلاعات جمع آوری شده با بازدید از دانشکده ها تکمیل گردید. سپس امتیاز هر دانشکده در هر معیار محاسبه شد.
یافته ها
مجموع 42 معیار و شاخص در قالب یک نمودار شاخه درختی مرتب شدند. وزن سرشاخه های اصلی این نمودار شامل معیارهای کنکور سراسری (2 درصد)، اعضای هیات علمی (18 درصد) و امکانات و تجهیزات (20 درصد) در زیر مجموعه درون دادها؛ معیارهای مدیریت با وزن 5/40 درصد و سیستم حمایتی و مشاوره ای با وزن 5/4 درصد در زیر مجموعه فرآیند و معیارهای دانشجویان و تالیفات اعضای هیات علمی به ترتیب با وزن 9 و 6 درصد در زیر مجموعه برون دادها قرار گرفتند.
نتیجه گیری
با انجام این طرح، نقاط قوت و ضعف ارائه خدمات آموزشی در رشته های علوم پیراپزشکی مشخص شده و به عنوان الگویی عملی برای اصلاح و ارتقای کمی و کیفی، در اختیار برنامه ریزان و مسؤولان قرار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p472259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!