شیوع سردرد پس از بیهوشی عمومی با گازهای استنشاقی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
گازهای استنشاقی مورد استفاده جهت بیهوشی عمومی سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد. سردرد یکی از شایع ترین شکایات بیماران در اتاق بهبودی می باشد و مطالعات مختلف شیوع آن را بین 6260 درصد بیان نموده اند. هر چه کنترل درد از جمله سردرد در اتاق بهبودی دقیق تر و اصولی تر باشد پیشگیری از عوارض و رضایت مندی بیمار بیشتر خواهد بود. در همین راستا این مطالعه با هدف تعیین شیوع سردرد پس از بیهوشی عمومی با گازهای استنشاقی انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی بر روی 417 نفر از بیماران مراجعه کننده جهت انجام اعمال جراحی انتخابی به بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج که در طول یک سال(1383)به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام گرفت. تمامی این بیماران تحت بیهوشی عمومی با گازهای استنشاقی هالوتان و اکسید نیتروس قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی بود که قسمت اول آن قبل از بیهوشی و قسمت دوم آن بعد از بازگشت کامل هوشیاری در اتاق بهبودی از طریق مصاحبه با بیمار تکمیل می شد. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS و شاخص های توصیفی و آزمون های آماری تی و مجذور کای تحلیل گردید.
یافته ها
در این مطالعه اکثریت بیماران (278 نفر، 7/66درصد) از سردرد شکایت داشته اند. میزان سردرد در مردان(165 نفر، 9/80 درصد) نسبت به زنان (113 نفر، 1/53 درصد) بیشتر بود(05/0(p<. بیشترین شیوع سردرد در گروه 10تا 15 سال و کمترین شیوع در گروه سنی 26 تا 40 سال بود. سردرد در گروهی که سابقه سردرد مزمن قبلی نداشتند و در افراد سیگاری شایع تر بود. همچنین بروز سردرد پس از عمل با طول مدت بیهوشی و روش اکسیژناسیون حین بیهوشی ارتباط معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده شیوع بالای سردرد پس از بیهوشی عمومی با گازهای استنشاقی تحت تاثیر عواملی چون؛ جنس، سن، سابقه سردرد مزمن قبلی است و با شناسایی عوامل مستعد کننده و رفع آنها، رضایت مندی بیماران بیشتر و هزینه های درمانی کمتر خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p477448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!