بررسی وجود ژن های بتالاکتامازی btashv و btatem در سویه های اشریشیاکلی مقاوم به آنتی بیوتیک جدا شده از نمونه های کلینیکی از بیمارستان های تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
پیدایش سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک امروزه بعنوان یکی از چالش های درمان بیماران مبتلا به عفونت های ناشی از این سویه ها مطرح است و تحقیقات زیادی در این رابطه از جمله در مورد آنتی بیوتیک های بتالاکتام انجام شده است. تولید آنزیم های بتالاکتامازی از جمله آنزیم هایSHV و TEM در باکتری اشریشیاکلی باعث مقاوم شدن آن در برابر آنتی بیوتیک های بتالاکتام مختلف شده است. همچنین این باکتری قادر به تولید بتالاکتامازهای وسیع الطیف (ESBLs) نیز هست. هدف از انجام این تحقیق بررسی الگوهای حساسیت آنتی بیوتیکی نسبت به آنتی بیوتیک های بتالاکتام و تحقیق پیرامون وجود ژن های بتالاکتامازی blaSHV و blaTEM در نمونه های بالینی E. coli می باشد.
روش بررسی
برای انجام این تحقیق 200 سویه اشریشیاکلی از نمونه های مختلف شامل ادرار، خلط، زخم، مایع مغزی نخاعی، از 5 بیمارستان تهران ایزوله وجمع آوری شد برای تعیین مقاومت نمونه ها، تست آنتی بیوگرام با روشDisk diffusion صورت گرفت آنتی بیوتیک های تحت بررسی عبارت بودند از: سفتازیدیم، سفوتاکسیم، سفتری آکسون، سیپروفلوکساسین، سفتیزوکسیم، ایمی پنم، کربنی سیلین، آمیکاسین، جنتامایسین، پیپراسیلین و پیپراسیلین/تازوباکتام (BBL). سپسMIC سوش های جدا شده نسبت به آنتی بیوتیک های سفتازیدیم و ایمی پنم به روش Micro dilution تعیین شد (طبق پروتکل NCCLS). برای بررسی وجود ESBLs در سویه های ایزوله شده از روش Disk diffusion با استفاده از تست فنوتیپی تاییدی(Phenotypic Confirmatory Test=PCT) استفاده گردید و با استفاده از روش PCR ژن های blaSHV وblaTEM در سویه های ایزوله شده مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
در این تحقیق بخش اعظم نمونه ها مربوط به عفونت های ادراری بود 178n= (%89). همچنین بیشترین میزان مقاومت سوش ها در برابرکربنی سیلین147n=(%5/73) و بیشترین میزان حساسیت آنها در برابر ایمی پنم دیده شد 200 n= (%100). همچنین105n=)%5/52(از نمونه های تحت بررسی، دارای ژن های ESBL بودند که بیشترین میزان مقاومت در این نمونه ها نیز در برابر کربنی سیلین دیده شد(%95). همچنین 48 n= (24%) از سویه های مورد بررسی حاوی ژن blaTEM و12n= (6%) از سویه ها حاوی ژن blaSHV بودند.
نتیجه گیری
با توجه به درصد بالای مقاومت به سفتازیدیم ومیزان بالای تولید ESBLs باید در مصرف سفالوسپورین های نسل سوم دقت نمود. همچنین به منظور درمان وجلوگیری از گسترش عفونت های ناشی از ارگانیسم های ESBL+، انجام دقیق تست های آنتی بیوگرام قبل از تجویز آنتی بیوتیک و پرهیز از مصرف بی رویه و خودسرانه دارو بویژه آنتی بیوتیک های سفالوسپورینی ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p481752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!