جداسازی سویه های اسینتوباکتر بومانی مقاوم به کارباپنم (CRAB) از بیماران و تجهیزات بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی قزوین در سال های 1385 - 1382

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اسینتوباکترها باکتری هایی هستند گرم منفی، هوازی اجباری و معمولا کپسول دار که بر روی محیط های معمولی آزمایشگاهی به آسانی رشد می کنند. سویه های مقاوم به کارباپنم این باکتری (CRAB) اول بار در سال 1991 باعث طغیان عفونت بیمارستانی شدند که از کشورهای مختلف هم گزارش شده اند. هدف از این مطالعه جداسازی سویه های اسینتوباکتر بومانی مقاوم به کارباپنم (CRAB)در بیماران و تجهیزات بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی قزوین می باشد.
روش بررسی
طی یک سال (آذر 1384 تا آبان1385) تعداد 400 نمونه از بیماران بستری و تجهیزات موجود در بخش های ICU چهار بیمارستان وابسته به دانشگاه جمع آوری شد. نمونه ها در محیط مک کانکی آگار کشت و ارگانیسم های جدا شده تعیین هویت می شد (رنگ آمیزی گرم، آزمایشهای اکسیداز، OF، رشد در دمای 42 درجه سانتی گراد...) همزمان از سویه استاندارد A. baumannii نیز استفاده می شد. در صورت جداشدن اسینتوباکتر بومانی، مقاومت به کارباپنم به روش استاندارد کربی باور و با دیسک ایمی پنم مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از400 نمونه مربوط به بخش های ICU مراکز آموزشی درمانی 15 (75/3%) سویه اسینتوباکتر بومانی شناسایی شدند. تست آنتی بیوگرام نشان داد 4 (6/26%) سویه به ایمی پنم مقاوم بودند.
نتیجه گیری
اسینتوباکتر بومانی از تجهیزات و بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های دانشگاهی قزوین قابل جدا شدن است. میزان مقاومت به کارباپنم (CRAB) در بین سویه های جدا شده قابل توجه می باشد به طوری که قریب یک چهارم آنها CRAB محسوب می شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p481760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!