اثر اسیدهای چرب امگا 3 خالص شده بر وضعیت لیپوپروتئین ها و کنترل گلیسمی در زنان یائسه ی مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
مصرف اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی می شود. دیابت نوع 2 در ایجاد وضعیت نامطلوب خطرزای بیماری های قلبی عروقی در زنان بعد از یائسگی نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر اسیدهای چرب امگا 3 خالص شده بر مقاومت به انسولین، گلوکز و لیپو پروتئین های سرم زنان یائسه مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
مواد و روش ها
32 زن یائسه (4/11± 7/53= سن) مبتلا به دیابت نوع 2 و دارای اضافه وزن (6/0±7/28 =BMI) در یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور، روزانه 2 گرم اسید چرب امگا 3 خالص شده یا دارونما به مدت 10 هفته مصرف کردند. در شروع مطالعه و پایان هفته ی دهم 10 سی سی خون وریدی از افراد گرفته شد. تری گلیسرید، کلسترول تام، HDL-C، LDL-C و گلوکز سرم به روش آنزیمی، انسولین سرم با روش رادیو ایمینوآسی، هموگلوبین گلیکوزیله به روش رنگ سنجی و مقاومت به انسولین از طریق فرمول HOMA-IR اندازه گیری و محاسبه شدند.
یافته ها
کاهش معنی داری در میزان تری گلسیرید سرم و TG/HDL-C، در گروه مصرف کننده ی امگا 3 در مقایسه با گروه شاهد در پایان مطالعه وجود داشت. تفاوت معنی داری در میزان کلسترول تام، HDL-C،LDL-C، گلوکز سرم، هموگلوبین گلیکوزیله و مقاومت به انسولین در پایان مطالعه بین دو گروه وجود نداشت. افزایش معنی داری در میزان انسولین سرم در گروه مصرف کننده ی امگا 3 در پایان مطالعه در مقایسه با شروع مطالعه و کاهش معنی داری در میزان کلسترول تام در پایان مطالعه در مقایسه با شروع مطالعه وجود داشت.
نتیجه گیری
مصرف 2 گرم اسید چرب امگا 3 خالص شده به مدت ده هفته در زنان یائسه ی مبتلا به دیابت نوع 2 اگرچه باعث کاهش تری گلسیرید و کلسترول تام سرم می شود، اثر سودمندی بر سایر لیپوپروتئین ها و کنترل گلیسمی ندارد. توصیه به مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در زنان یائسه ی دیابتی نیاز به بررسی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
229
لینک کوتاه:
magiran.com/p483723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!