ارتباط قند خون ناشتا و و قند دو ساعته در پیش بینی حوادث قلبی عروقی در افراد بالای 40 سال مطالعه ی قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
نقش افزایش گلوکز خون به عنوان یکی از عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری های کرونر قلبی و حوادث مغزی عروقی در مطالعه های مختلف نشان داده شده است. سطح قند ناشتای پلاسما و دو ساعته در تعیین میزان متوسط قند نقش دارند اما میزان شرکت هر یک از آن ها در تعیین خطر بیماری های قلبی عروقی مورد بحث است. با توجه به فراوانی بیماری های قلبی عروقی در شهر تهران، این مطالعه به منظور بررسی نقش سطوح مختلف قند ناشتا و قند دو ساعته ی پلاسما در پیش بینی حوادث قلبی عروقی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی کوهورت، افراد بالای 40 سال طرح قند و لیپید تهران که در بررسی های اولیه فاقد بیماری کرونر قلبی یا حوادث مغزی عروقی یا دیابت تحت درمان بودند، برای ارزیابی اثر افزایش سطح گلوکز در پیش بینی حوادث قلبی عروقی، مورد بررسی قرار گرفتند. هیپرگلیسمی به صورت صدک 25، صدک 75 و صدک بین چارکی (IQR) براساس گلوکز ناشتا و گلوکز 2 ساعته، تعریف شد. هم چنین مجموعه ای از عوامل خطرزای قلبی عروقی فرامینگهام (FRS)، برای کلیه افراد محاسبه شد. سپس همه ی حوادث قلبی عروقی رخ داده برای این افراد در یک پیگیری حدود 6/0±1/6 ساله ثبت و در انتها قدرت پیش بینی کننده ی قند خون ناشتا و قند خون دو ساعته در حوادث قلبی عروقی توسط هر یک از تعاریف برآورد شد.
یافته ها
میانگین سن نمونه ها 1/10±9/53 سال بود. 346 نفر (3/9%) در شروع مطالعه دارای دیابت تشخیص داده نشده (موارد جدید) بودند که از این تعداد در 172 نفر (6/4%کل) تشخیص دیابت براساس فقط هیپرگلیسمی post challenge بود. تعداد حوادث قلبی عروقی در طول مدت مطالعه 148 مورد بود. خطر نسبی تعدیل شده با جنس و FRS برای بیماری های قلبی عروقی به ازایmg/dL 14 افزایش در گلوکز ناشتا (22/1-08/1:CI 95%؛ 15/1=HR) و به ازای mg/dL 49 افزایش در گلوکز دو ساعته (33/1-14/1: CI95%؛ 23/1=HR) بود. در مدلی که شامل گلوکز ناشتا و قند دو ساعته بود، خطر نسبی قند خون دو ساعته به صورت معنی دار باقی ماند (38/1-05/1: CI 95%؛20/1=HR) و در خصوص قند ناشتا غیرمعنی دار شد (13/1-93/0: CI95%؛03/1=HR).
نتیجه گیری
در این مطالعه هیپرگلیسمی post challenge عامل خطرزای مستقل در بروز حوادث قلبی عروقی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p483725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!