تاثیر تمرین شدید اسکی آلپاین بر وضعیت آنتی اکسیدانی اسکی بازان مرد

پیام:
چکیده:
مقدمه
فعالیت های ورزشی از یک طرف با افزایش فشار اکسایشی، احتمال تشکیل رادیکال های آزاد مضر را افزایش می دهد و از طرفی با القای آنزیم های ضداکسایشی سبب کاهش رادیکال های آزاد می شود. نتیجه ی نهایی انواع تمرین های بدنی در کاهش یا افزایش رادیکال های آزاد سوالی اساسی در مورد آن نوع فعالیت محسوب می گردد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی وضعیت آنتی اکسیدانی اسکی بازان آلپاین مرد هنگام تمرین شدید طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 12 اسکی باز آلپاینی مرد (5± 20 ساله) به مدت شش هفته در تمرین های شدید اسکی شرکت نمودند. قبل از شروع تمرین ها و بلافاصله پس از اتمام آن ها نمونه ی پلاسما و گلبول های قرمز برای سنجش گلوتاتیون، اسیداوریک و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام گرفته شد.
یافته ها
میزان اسیداوریک پلاسما (به ترتیب 4/1±5/6 و 7/1±3/8 میلی گرم در دسی لیتر 05/0P<) و ظرفیت آنتی اکسیدانی آن (2/0±1/2 و 3/0±7/2 میلی مولار، 05/0 P<) قبل و بعد از تمرین شدید شش هفته ای افزایش آماری معنی داری داشت. هم چنین میزان گلوتاتیون در گلبول های قرمز (7/0±4/5 و 9/0±1/6 نانومول بر میلی گرم هموگلوبین، 05/0 P<) نیز افزایش معنی داری را نشان داد.
نتیجه گیری
تعادل میان افزایش فشار اکسایشی و القای مسیرهای ضد اکسایشی در فعالیت ورزشی شدید اسکی آلپاین بعد از شش هفته به نفع افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی تام پلاسما و گلبول های قرمز است، لذا این فعالیت سبب افزایش رادیکال های آزاد نخواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
291
لینک کوتاه:
magiran.com/p483730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!