بررسی اثرات عصاره الکلی هسته خرما بر غلظت گلوکز و چربی خون در موشهای صحرایی دیابتی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت ملیتوس یکی ازشایعترین اختلالات آندوکرینی است که منجر به هیپرگلیسمی و هیپرلیپیدمی می شود. بر اساس پیش بینی های به عمل آمده، شیوع آن در جامعه انسانی در آینده افزایش خواهد یافت. در این تحقیق اثرات عصاره هسته خرما بر غلظت گلوکز و چربی خون در موشهای صحرایی دیابتی نر مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرای نر بالغ از نژاد ویستار هر یک با وزن تقریبی 250-240 گرم به چهار گروه: کنترل، دیابتی (چیزی دریافت نکردند)، کنترل تیمار شده و دیابتی تیمار شده با عصاره هسته خرما تقسیم شدند. برای دیابتی کردن حیوانات، داروی استرپتوزتوسین به مقدار mg/kg 60 به صورت داخل صفاقی تزریق شد. گروه های تیمار شده روزانه mg/kg 5/0 عصاره هسته خرما به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. 14 روز بعد، از همه گروه ها نمونه خونی گرفته شد و میزان گلوکز و چربی خون اندازه گیری گردید.
یافته ها
غلظت گلوکز، کلسترول و LDL در گروه دیابتی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافت (05/0p<). در حالی که سطوح آنها در گروه های دیابتی تیمار شده در مقایسه با گروه دیابتی کاهش معنی داری نشان داد. علاوه بر این، میزان HDL سرم در گروه های دیابتی و دیابتی تیمار شده در مقایسه با گروه های کنترل و کنترل تیمار شده کاهش معنی داری را نشان داد (05/0p<).اما غلظت تری گلیسیرید بین گروه های مختلف تفاوت معنی داری نشان نداد.
نتیجه گیری
احتمالا خاصیت هیپولیپیدمی هسته خرما به دلیل وجود ترکیباتی همچون لینولئیک اسید، اولئیک اسید می باشد و خاصیت هیپوگلیسمی آن به دلیل وجود عناصری همچون منیزیم و روی است که سنتز و ترشح انسولین را تحریک می کنند و منگنز که دارای اعمالی مشابه انسولین می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p487486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!