میزان انطباق برنامه های آموزشی مداوم با نیازهای حرفه ای پزشکی از دیدگاه پزشکان عمومی شهرکرمانشاه(1381)

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
امروزه آموزش مداوم به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطرح است و سیستم آن به منظور حفظ و ارتقای دانش جامعه پزشکی طراحی و پیوسته در حال تکمیل می باشد. اولین قدم در طراحی برنامه های آموزش مداوم، تعیین نیازهای آموزشی افراد است. نیازسنجی در ارتباط با برنامه های آموزش مداوم به عنوان کاری مرسوم به صورت منسجم در سطح کشور انجام نشده و عمدتا از نظر متخصصان به عنوان تشخیص نیاز استفاده شده است؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق برنامه های آموزشی مداوم با نیازهای حرفه ای پزشکان طراحی و اجراء شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و با استفاده از پرسشنامه در روی 208 پزشک عمومی شاغل در شهر کرمانشاه انجام شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن از روش کل-جزء و تعیین ضریب همبستگی اسپیرمن بین نمره کل و تک تک سؤالات به دست آمد. روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بود. افراد بعد از تکمیل مشخصات جمعیت شناختی، میزان انطباق برنامه های آموزشی را با نیازهای مهارتی خود که در سه قسمت نیازهای بهداشتی (شامل اپیدمیولوژی و پیشگیری از بیماری ها)، درمانی (شامل درمان بیماری های رایج، تازه های پزشکی، پیشگیری ثانویه، تداخلات دارویی، عوارض ناخواسته داروها)، تشخیصی (شامل رویکرد تشخیصی، تفسیر آزمایش های پاراکلینیک، تشخیص افتراقی، مهارت گرفتن شرح حال) تنظیم و در غالب 12 سؤال عنوان شده بود، بیان کردند. پاسخ ها در مقیاس لیکرت و در پنج قسمت از خیلی ضعیف تا خیلی زیاد طراحی شده بود. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک رایانه و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، فراوانی و درصد) وجداول تک بعدی و دو بعدی انجام شد.
یافته ها
از بین نمونه ها تقریبا 70 درصد مذکر و 30 درصد مؤنث بودند. 76 درصد از افراد حداقل در طول 2 سال اخیر در یکی از برنامه های آموزشی شرکت کرده بودند. این برنامه ها در 21 درصد موارد با نیازهای تشخیصی، 25 درصد با نیازهای درمانی و 8/16درصد با نیازهای بهداشتی منطبق بود.
بحث: میزان انطباق ضعیف برنامه های آموزش مداوم با نیازهای مهارتی مخاطبین، ضرورت بازنگری در برنامه آموزش مداوم را که به صورت مدون و در قالب مشخص از سال ها پیش در دست اجراست، نشان می دهد. به کمک برنامه ریزی در رفع نیازهای مهارتی می توان دید جامعه نگر را در پزشکان عمومی درخصوص مسایل بهداشت جامعه و مداوای بیماران ارتقا بخشید و گامی در جهت افزایش سلامت جامعه برداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p489175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!