شیوع اسکولیوزیس در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمانشاه (83-1382)

چکیده:
سابقه و هدف
اسکولیوزیس انحراف جانبی ستون فقرات می باشد که با چرخش و پیچ خوردگی مهره ها در روی محور عمودی همراه بوده و یکی از شایع ترین بیماری های کودکان است. اهمیت اسکولیوزیس به عنوان یک معضل بهداشتی در سنین مدرسه شناخته شده است. برنامه های غربال گری گسترده ای در مناطق مختلف دنیا اجرا شده و یا در حال اجراست. با توجه به اهمیت موضوع و عدم انجام چنین مطالعه ای در منطقه، این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع این عارضه در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمانشاه در سال های 83-1382 انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش توصیفی مقطعی در روی دانش آموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی شهر کرمانشاه انجام شد. حجم نمونه شامل 2194 نفر دانش آموز بود که به روش تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. سپس از افراد مورد مطالعه معاینات لازم به عمل آمد و افراد مشکوک به کلینیک پزشک متخصص معرفی شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی خلاصه و ارایه گردیدند.
یافته ها
از تعداد 2194 دانش آموز مورد مطالعه، 1100 نفر (1/50 درصد) پسر و 1094 نفر (9/49 درصد) دختر بودند. سن دانش آموزان 05/1±39/13 سال بود. از میان افراد مورد مطالعه تعداد 95 نفر (3/4 درصد) در مرحله اول غربال گری به عنوان افراد مشکوک شناسایی شدند. در نهایت شیوع اسکولیوزیس در افراد مورد مطالعه به صورت قطعی 05/1 درصد و به علاوه موارد نیازمند بررسی مجدد 41/1 درصد بود. شیوع اسکولیوزیس در میان دختران نسبت به پسران بیشتر بود.
بحث: میزان شیوع اسکولیوزیس در مدارس راهنمایی شهر کرمانشاه نسبت به کشورهای دیگر (در کشورهای پیشرفته بین 3/0 درصد تا 10 درصد) کمتر است، ولی اسکولیوزیس به طور غیرمعمول در دختران بیش از پسران است که باید مورد مطالعه بیشتری قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
86
لینک کوتاه:
magiran.com/p489183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!