ارزیابی وضعیت های بدنی کارگران در یکی از کارخانجات نورد اهواز (1383)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
OWAS روشی برای ارزیابی وضعیت های مختلف بدن در هنگام انجام کار است. این روش بر اساس یک طبقه بندی ساده و سیستماتیک وضعیت های کاری که توام با مشاهدات و وظایف کاری می باشد، پایه گذاری شده است که از آن در اصلاح یک ایستگاه کار یا یک روش کاری برای کاهش بار اسکلتی – عضلانی استفاده می گردد. این بررسی با هدف ارزیابی وضعیت های بدنی مختلف کارگران و واکاوی این وضعیت های بدنی هنگام کار در یک کارخانه نورد با روش OWAS انجام شد.
مواد و روش ها
دراین تحقیق 15 ایستگاه کاری موجود درکارخانه برای بررسی انتخاب شدند که از این نمونه ها تعداد 900 وضعیت بدنی مختلف ثبت گردید. مشاهدات به عمل آمده به صورت یک کد 5 رقمی بیان شد که ارقام آن بدین ترتیب تعریف گردید: عدد اول وضعیت پشت را بیان می کند، عدد دوم وضعیت بازو، سومین عدد وضعیت پاها، عدد چهارم بار یا نیروی مصرف شده و عدد پنجم شماره فاز کاری تحلیل شده است. سپس با واردنمودن این کدها به رایانه برای هر فاز کاری با استفاده از نرم افزار OWAS به تجزیه و تحلیل هر ایستگاه کاری پرداخته شد.
یافته ها
نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که از بین ایستگاه های کاری مورد بررسی، ایستگاه دریل رادیال 1 با50 درصد دارای بیشترین فراوانی و درصد وضعیت بدنی نامناسب می باشد. همچنین در ایستگاه دریل رادیال 2 خطرناک ترین حالت از بین وضعیت های بدنی مورد بررسی مشاهده شد که در جدول کد گذاری OWAS دارای کد4 (بسیار مضر) بود.
بحث: نتایج این بررسی نشان داد که وضعیت پاها و کمر در افزایش کد برایند در جدول کدگذاری OWAS نقش چشم گیری را ایفا می کنند، به گونه ای که چنانچه کد پاها در دامنه 6-4 باشد و کمر نیز به سمت کد حداکثر خود متمایل شود، با بیشترین خطر ناشی از وضعیت بدنی نامناسب مواجه خواهیم بود؛ لذا تعادل وضعیت کمر یا پاها گام مؤثری در رسیدن به وضعیت بدنی متعادل می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p489187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!