گزارش یک مورد تبدیل فیبرولاملار کارسینوم به کارسینوم سلول کبدی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فیبرولاملار کارسینومای سلول کبدی زیرگروه نادری از کارسینوم سلول کبدی (HCC) است. اگرچه این تومور به طور غالب در میان نژاد کوکازین آمریکا شیوع دارد، درکشورهای دیگر هم با شیوع بسیار کمتر و به صورت کمیاب دیده شده است. این نوع تومور دارای پیش آگهی نسبتا بهتری نسبت به سایر انواع HCC است و غالبا در گروه سنی بالغین بدون گرایش جنسی و بدون بیماری زمینه ای کبدی اتفاق می افتد. معرفی بیمار: ما بیمار را با تشخیص HCC نوع فیبرولاملار کارسینوم (FLC) بدون حضور عامل خطرزا و بدون سابقه بیماری کبدی معرفی می کنیم. بیمار آقای 14 ساله ای است که در اردیبهشت ماه 1273 به دلیل درد ناگهانی و شدید در ناحیه RUQ با انتشار به کتف راست به همراه تهوع به مرکز آموزشی درمانی بیمارستان طالقانی کرمانشاه مراجعه نموده است و تحت بررسی های پاراکلنیک از قبیل معاینه فیزیکی و آزمایش های خونی و سرولوژی (برای بررسی تومور مارکرها و آنزیم های کبدی) و سونوگرافی و سی تی اسکن اسپیرال شکمی و لگن، اسکن ایزوتوپ کبد و استخوان و ریه قرار گرفت. تنها یافته در آزمایش های بالینی افزایش سرمی بود. بیمار با تشخیص تومور کبدی مورد جراحی برداشت لب راست کبد قرار گرفت و برای بیمار FLC گزارش شد و به منظور تایید گزارش پاتولوژیست تحت بررسی ایمونوهیستوکمیستری (IHC) قرار گرفت. نتایج آن مبنی بر حضور توام FLC با HCC بود. بیمارتحت شیمی درمانی استاندارد قرار گرفت. بعد از 17 ماه پس از تشخیص اولیه ضایعه تومورال، بیمار با تابلوی عود تومور به شکل HCC در نسج باقیمانده کبد که با افزایش چشم گیر همراه بود، در مدت کوتاه تر از 9 ماه فوت کرد.
نتیجه گیری
FLC توموری بسیار نادر است و هنوز آمار مکتوب شده ای از ابتلای جمعیت ایرانی ذکر نشده که می تواند نشانه ای از نادربودن این تومور در میان ایرانیان باشد. ذکر این نکته ضروری است که تومور FLC پیش آگهی بهتری نسبت به HCC دارد، ولی در زمان همراهی این دو نوع تومور با هم به نظر می رسد که پیش آگهی آن مشابه زمانی است که بیمار به صورت خالص به هپاتوسلولار کارسینوم مبتلا باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
112
لینک کوتاه:
magiran.com/p489192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!