اثر رژیم غذایی اسید اولئیک(امگا 9) بر یادگیری موشهای صحرایی نر بالغ

چکیده:
هدف
اسیداولئیک (امگا9) یکی از ترکیبات اصلی وضروری غشاء نورون ها را تشکیل می دهد و در رشد خوشه های اکسونی وارتباطات نورونی اهمیت دارد. این اسید چرب یک نوروتروفیک می باشد که در دوران جنینی از جفت عبور کرده و در تمایز مغز نقش دارد.با توجه به این انتظار می رود که مصرف این ماده ساختار وعمل سلولهای عصبی را در دوران بلوغ هم تحت تاثیر قرار دهد. لذا در این تحقیق، اثر اسید اولئیک بر یادگیری فضائی موشهای صحرایی نر بالغ مورد مطالعه قرار گرفت.
روش بررسی
مطالعه انجام شده از نوع تجربی بود.به این منظور موشهای نر بالغ با غذای حاوی اسید اولئیک (10درصد) به ترتیب به مدت یک، دو، سه، چهار هفته تغذیه شدند و گروه شاهد از غذای معمولی استفاده نمود تعداد حیوانات برای انجام هر آزمایش 9 عدد انتخاب شد بر اساس روش استاندارد با دستگاه ماز T شکل به مدت 9 روز مورد بررسی قرار گرفت.در این روش 1-یادگیری ساده 2- یادگیری معکوس 3-خاموشی اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج حاصل از مطالعات نشان داد که استفاده از رژیم غذایی حاوی اسید اولئیک10درصد به مدت چهار هفته، نسبت به گروه هایی که به مدت یک، دو، سه هفته اسید اولئیک 10درصد مصرف کردند بطور قابل توجهی (p<0.01) موجب افزایش یادگیری فضایی می شود.
نتیجه گیری
بنظر می رسد اسید اولئیک که یک اسید چرب غیراشباع می باشد موجب افزایش یادگیری در دوران بلوغ می شود و احتمالا از طریق تغییر در سیالیت غشاء به ویژه در نواحی هیپوکامپ اثر خود را اعمال می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
345
لینک کوتاه:
magiran.com/p489531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!