بررسی تاثیر (GCSF) درمیزان کاهش دوره نوتروپنی، تب و طول مدت بستری در کودکان شیمی درمانی شده بعلت لوسمی لنفوبلاستیک

چکیده:
هدف
عفونت درکودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک که بدنبال شیمی درمانی دچار نوتروپنی می شوند خطرناک و کشنده می باشد ودرمان صحیح با آنتی بیوتیک مناسب، جداسازی و مراقبت از اهداف اصلی در بهبودی بیماران می باشد استفاده از کلنی های محرک خونساز مثل (GCSF)1 درجهت تاثیر بر کاهش دوره نوتروپنی و تب وزمان بستری در بیمارستان روزبه روز بیشتر می شود.
روش بررسی
در این مطالعه بالینی تصادفی بصورت آینده نگر انجام گرفته و کودکان مبتلا به لوسمی حاد لنفوبلاستیک که بدنبال Intensification با تب ونوتروپنی به بیمارستان مراجعه نموده وبستری شده اند را شامل می شود گروه شاهد 72 نفر بوده که درمان مناسب آنتی بیوتیک گرفته و گروه هدف 68 مورد که علاوه بر آنتی بیوتیک داروی محرک گرانولوسیت (GCSF) را دریافت نمودند.
یافته ها
بیمارانیکه بصورت تصادفی داروی GCSF را علاوه بر دریافت آنتی بیوتیک دریافت نموده بودند در مقایسه با بیمارانیکه دارو را دریافت ننموده بودند کاهش دوره نوتروپنی از 7/6 روز در برابر 8 روز را داشته اند(0001/0>p)کاهش زمان بستری از 8/8 روز به 6/7 نیز مشاهده گردید(0001/0>p) کاهش زمان تب در هر دو گروه اختلاف معنی دار نداشته و برکاهش مرگ ومیر تاثیری نداشته است.
نتیجه گیری
تجویز GCSF با آنتی بیوتیک موجب کاهش دوره نوتروپنی و زمان بستری گردیده و تغییری در مرگ و میر و دوره تب نداشته. بازده اقتصادی این روش نیاز به مطالعات و با تعداد بیشتری از بیماران را می طلبد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
307
لینک کوتاه:
magiran.com/p489549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!