تعیین سطح خونی آنتی بادی هپاتیت B متعاقب واکسیناسیون در کودکان تالاسمیک استان کرمان

چکیده:
هدف
ویروس هپاتیت (HBV) B یکی از عوامل مهم هپاتیت حاد و مزمن بوده که می تواند حتی منجر به بروز، سیروز و سرطان کبد گردد. بیماران مبتلا به تالاسمی، بعلت نیاز به تزریق خونهای مکرر در معرض خطر ابتلای بیشتر به این نوع هپاتیت قرار دارند. بنابراین اطمینان از وجود ایمنی بر علیه HBVدر این افراد ضروری است.
روش بررسی
مطالعه روی 215 کودک مبتلا به تالاسمی (104 پسر و 111 دختر) تحت پوشش مرکز بیماری های خاص که سه نویت کامل واکسن HBV نوع Recombinant را دریافت کرده بودند، انجام شد. بر اساس فاصله زمانی از آخرین نویت واکسن، کودکان در سه گروهی که کمتر از 15 ماه و بین 15- 30 ماه و بین 30-45 ماه از واکسیناسیون ضد هپاتیت آنها گذشته و سطح سرمی Anti HBS بر مبنای میزان واحد بین المللی در لیتر (Iu /Lit) نیز به سه دسته دارای ایمنی کامل، نسبی و فاقد ایمنی تقسیم شدند.
یافته ها
میانگین سطح سرمی آنتی بادی هپاتیت B در 3 گروه فوق به ترتیب 34/205، 8/128 و 25/54 Iu/Lit بدست آمد که اختلاف معنی داری در هر 3 گروه وجود داشت (001/0 (p<میانگین سطح سرمی آنتی بادی HbS در دختران 2/104 و در پسران 5/98 Iu/Lit بود وضعیت ایمنی در سه گروه به ترتیب: ایمنی کامل در گروه اول 29 نفر، ایمنی نسبی 6 نفر و بدون ایمنی 1 نفر و در گروه دوم، ایمنی کامل 31 نفر ایمنی نسبی 16 نفر و بدون ایمنی 13 نفر، و در گروه سوم، ایمنی کامل 15 نفر، ایمنی نسبی 43 نفر و بدون ایمنی 61 نفر که اختلاف بین آنها از نظر آماری معنی دار بود. (001/0 p<) بعبارت دیگر با افزایش زمان سپری شده از آخرین نویت ترزیق واکسن، میزان سطح سرمی Anti HBS کاسته می شد. در مجموع از 215 نمونه، 75 نفر دارای ایمنی کامل، 65 نفر دارای ایمنی نسبی و 75 نفر بدون ایمنی بودند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج نهائی می توان چنین نتیجه گرفت که ترزیق واکسن هپاتیت B از نوع Recombinant در سه نوبت کامل در کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور در 65 درصد موارد موجب تامین ایمنی نسبی یا کامل می شود. از این رو جهت مقابله با ویروس هپاتیتB، بعد از گذشت 45 ماه از انجام واکسیناسیون اندازه گیری سطح سرمی Anti HBS ضروری بوده و در صورت لزوم ترزیق دوز واکسن مجدد یادآور اضافه ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
314
لینک کوتاه:
magiran.com/p489558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!