مهم ترین عوامل موثر بر انتخاب پزشک

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف این تحقیق تعیین مهم ترین عواملی بود که مردم شهر یزد به هنگام بیمار شدن جهت انتخاب پزشک، مدنظر قرار می دهند.
روش کار
تعداد 493 زن و مرد از گروه های سنی و تحصیلی مختلف با روش نمونه گیری خوشه ایاز 25 منطقه شهر یزد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از چک لیست 19 عاملی هیل و گارنر (Hill and Garner) به علاوه 2 عبارت که توسط گروه تحقیق به آن افزوده شده، انجام گرفت. این پرسش نامه در 3 بخش: الف- ویژگی های فردی پزشک، ب- عوامل ارتباطی بین پزشک و بیمار و ج- کیفیت ارایه خدمات پزشکی و هر بخش شامل 7 عبارت، درجه اهمیت در انتخاب پزشک توسط بیماران را مورد بررسی قرار می دهد. روش های آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی و آزمون های ناپارامتری کروسکال والیس و من ویتنی بود.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده عوامل یکم تا هفتم عبارت بودند از: دانش زیاد و حاذق بودن (ویژگی فردی پزشک)، اختصاص وقت کافی جهت معاینه (نحوه ارتباط پزشک- بیمار)، اظهار توجه و علاقه خاص به مشکل بیمار (نحوه ارتباط پزشک- بیمار)، استفاده از دستیاران باکفایت (نحوه ارایه خدمات)، عدم انجام کارهای دیگر در هنگام ویزیت (نحوه ارتباط پزشک- بیمار)، ایجاد احساس راحتی در بیمار از طریق یک احوال پرسی کوتاه در ابتدای ویزیت (نحوه ارتباط پزشک- بیمار) و ویزیت انفرادی و خصوصی (نحوه ارایه خدمات). این عوامل نمره میانگین اهمیت بالاتر از نقطه برش تعیین شده(5/3) داشتند و ضمن قرار گرفتن در یک سوم بالای توزیع، به عنوان مهم ترین عوامل انتخاب پزشک بیان شدند. کلیه ویژگی های فردی پزشک (غیر از عامل دانش و مهارت) دارای کم ترین اهمیت درجه بندی شد. در ضمن هر چند بین نظرات زن ها و مردها تفاوت معناداری به دست نیامد؛ ولی تفاوت بین گروه های سنی و تحصیلی در دو بخش عوامل ارتباطی و کیفیت خدمات معنادار بود (05/0p<).
نتیجه گیری
آگاهی پزشکان از مهم ترین عواملی است که بیماران در انتخاب ایشان مدنظر قرار می دهند. به ویژه توجه به کفایت علمی، مهارت های ارتباطی و عوامل مرتبط با نحوه ارایه خدمات پزشکی، باعث عملکرد موفق تر پزشکان و رضایت بیشتر بیماران می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p490038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!