بررسی کیفیت مراقبت های اورژانسی از بیماران مبتلا به ضربه مغزی در بخش فوریت های بیمارستان ولی عصر(عج) اراک در سال 1384

پیام:
چکیده:
چکیده در حال حاضر تروما سومین عامل مرگ و میر در کشورهای پیشرفته بوده که 50 درصد از آن ناشی از صدمات مغزی است. از آنجا که آسیب های وارده به مغز محدود به زمان بروز حادثه نبوده، بلکه در طی مراحل بعد نیز می تواند ایجاد یا تشدید گردد، لذا نحوه مراقبت و درمان این گونه بیماران به خصوص در مرحله اورژانس نقش مهمی در پیش گیری از آسیب های ثانویه مغزی ایفا می کند. بدین لحاظ ایجاب می کند که کیفیت مراقبت از این گونه بیماران در مراکز درمانی و در مرحله اورژانس مورد بررسی قرارگیرد.
مقدمه این بررسی یک مطالعه توصیفی است که طی 6 ماه صورت گرفته است. با استفاده از چک لیست نحوه مراقبت، برای سه گروه بیماران با ضربه مغزی خفیف، متوسط و شدید که براساس پروتکل های استاندارد تهیه شده بود، چگونگی مراقبت تیم درمان (پزشک وپرستار) از 693 بیمار مبتلا به صدمه مغزی درمدت 24 ساعت اولیه بستری توسط مشاهده گر آموزش دیده ارزیابی شده است. بررسی در 4 حیطه مراقبت های عمومی، سیستم عصبی مرکزی، تنفسی و همودینامیک صورت گرفت و چگونگی مراقبت ها درچک لیست مربوطه ثبت و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفت. حداکثر امتیاز متعلقه در هرحیطه 10 در نظر گرفته شد، به طوری که امتیاز 9 یا بیشتر به منزله مراقبت عالی، کمتر از 9 - 7 به منزله خوب، کمتر از 7 - 5 به منزله متوسط و زیر 5 به منزله ضعیف در نظر گرفته شد.
روش کار صدمات مغزی، کیفیت مراقبت، تیم درمان، مرحله اورژانس نتایج نتایج نشان داد که تیم درمان در حیطه مراقبت های عمومی امتیاز 59/7 را از حداکثر امتیاز 10 (مراقبت در حد خوب)، در حیطه سیستم عصبی مرکزی امتیاز30/7 (مراقبت در حد خوب)، در حیطه سیستم تنفسی امتیاز 08/5 (مراقبت در حد متوسط) و در حیطه همودینامیک امتیاز 48/7 (مراقبت در حد خوب) را کسب نمود.
نتیجه گیری نتایج نشان داد که هر چند نحوه مراقبت ها در هیچ یک از 4 حیطه مراقبتی ضعیف نبوده ولی در حد عالی نیز نمی باشد که نشان گر وجود نواقص در مدیریت بیماران با صدمات مغزی می باشد و لازم است با شناسائی موانع از جمله رفع کمبودها و آموزش های لازم در این زمینه، کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به صدمات مغزی، هر چه بیشتر افزایش داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p494052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!