بررسی ارزش سیتولوژی حین عمل در تشخیص بدخیمی توده های پستان

پیام:
چکیده:
چکیده در موارد توده پستان به دو شکل عمل می شود. در روش اول طی دو جلسه جداگانه ابتدا بیوپسی و با تایید بدخیمی جراحی قطعی انجام می شود. در روش دوم براساس فروزن سکشن بر ادامه عمل تصمیم گیری می شود. روش ساده ارزان و سریع سیتولوژی حین عمل(touch imprint)، امکان عمل طی یک جلسه را فراهم می کند. هدف از این طرح تعیین دقت این روش است.
مقدمه این تحقیق مقطعی تحلیلی، از 1381 تا 1385 بر روی 70 بیماری که با توده پستان بستری شده بودند انجام شد. در اتاق عمل، پس از بیوپسی یا ماستکتومی، از مقطع توده لام سیتولوژی تهیه شد و پس از فیکس کردن، لام ها به یک آزمایشگاه و بقیه نمونه به آزمایشگاه دیگری ارسال شد. سپس با استفاده از اطاعات به دست آمده ارزش اخباری مثبت و منفی، حساسیت و ویژگی، و نسبت درست نمایی مثبت و منفی تست مذکور محاسبه گردید.
روش کار سیتولوژی، بدخیمی، توده پستان نتایج از 39 بیمار با پاتولوژی بدخیم، 3 نفر سیتولوژی خوش خیم داشتند. سیتولوژی در 2 مورد از 31 بیماری که پاتولوژی خوش خیم داشتند، پاسخ بدخیم داده بود. لذا، این روش در تشخیص بدخیمی توده پستان حساسیت 3/92 درصد، ویژگی 5/93 درصد و دقت 9/92 درصد دارد. نتیجه گیری با توجه به دقت بالای تست به نظر می رسد در مراکزی که فروزن سکشن موجود نیست، بتوان از این روش در جراحی یک مرحله ای توده های پستان سود جست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p494064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!