بررسی فراوانی انواع اختلالات کنشی جنسی در زنان و مردان متاهل مراجعه کننده به کلینیک سلامت خانواده

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
پاسخ های جنسی در انسان از دو سیستم بیوفیزیک و کنش های روانی او سرچشمه میگیرند. اختلال در عملکرد جنسی افراد نیز میتواند دارای منشا جسمی و یا روانی باشد. متغیرهای متعددی بروز پاسخ های جنسی را کنترل نموده و سلامت رفتار جنسی را تحت تاثیر قرار میدهد. اختلالات جنسی در روابط زناشویی نیز اثر گذاشته و میتواند موجب بروز تنش گردد. هدف تحقیق حاضر بررسی تنوع اختلالات کنشی جنسی در زنان و مردان متاهل و شناخت متغیرهای تاثیرگذار (سن، جنس، تداوم مشکل جنسی، وجود بیماری های جسمی، اختلالات روانی خفیف، تنش در زندگی زناشویی، تمایل به درمان و نوع درمان) بر آن بوده است.
روش بررسی
روش تحقیق حاضر توصیفی است و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و از نمونه در دسترس (32 زن و61 مرد متاهل) از مراجعه کنندگان به کلینیک سلامت خانواده جمعآوری گردیده است. میانگین سنی مراجعین4/36 سال(5/9 = (S بوده است. اجرای مصاحبه و انجام معاینه های بالینی و پیگیری در مورد کلیه آزمودنی ها صورت گرفته است.
یافته ها
یافته ها نشان داد اختلالات گوناگون مربوط به نعوظ در مردان با 1/49% و آنورگاسمی و اختلال ارگاسم در زنان با فراوانی 7/38% بیشترین مشکل جنسی مراجعه کنندگان بوده است. انزال زودرس در مردان و واژنیسموس در زنان نیز دومین گروه عمده اختلالات جنسی بوده است. اختلالات جنسی در 3/1 از مراجعه کنندگان کمتر از 12 ماه و در 2/22 درصد از آنان بیشتر از 5 سال استمرار داشته است. 2/30% از افرادی که دارای اختلال جنسی بودهاند، دارای درجات مختلفی از مشکلات خفیف روانی و یا دارای نوعی بیماری جسمی نیز بودهاند. 7/47 % از مراجعه کنندگان وجود تنشهایی را در روابط زناشویی خود گزارش و 9 نفر از آنان از طریق مراجع قضایی درخواست طلاق کرده بودند.
نتیجه گیری
تحقیق حاضر تنوع اختلالات کنشی جنسی و متغیرهای پیش بینی کننده آن را در افراد متاهل مشخص ساخت. تجزیه و تحلیل یافته ها و کاربرد این نتایج در فهم متغیرهایی که اختلالات جنسی را ایجاد میکنند و نیز تاثیر اختلالات جنسی بر روی میزان رضایتمندی از زندگی زناشویی بیماران مورد بحث قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
634
لینک کوتاه:
magiran.com/p496803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!