بررسی نتایج 30 مورد عمل جراحی اصلاحی اسکولیوز ایدیوپاتیک در بیماران زیر 18 سال با استفاده از سیستم Cotrel - Dubousset Instrumentation

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اسکولیوز ایدیوپاتیک شایع ترین نوع انحراف های جانبی ستون فقرات می باشد. 3-2% بچه های زیر 16 سال اسکولیوز ایدیوپاتیک بالای 10 درجه دارند و کمتر از 10% این ها نیاز به درمان دارند. یکی از روش های درمانی عمل جراحی اصلاحی و جوش دادن مهره ها جهت حفظ اصلاح و جلوگیری از پیشرفت انحراف میباشد. بدین منظور وسیله های مختلفی به کار می رود. این مطالعه به ارزیابی نتایج و کارآیی فیکساسیون سگمنتال ستون فقرات با سیستم Cotrel - Dubousset می پردازد که ما از سال 1378 ه.ش در بیماران با اسکولیوز ایدیوپاتیک جوانان استفاده کرده ایم.
مواد و
روش
از سال 1378 ه.ش الی 1383، 30 بیمار (22 مورد دختر و 8 مورد پسر) با محدوده سنی 10- 18 سال تحت عمل جراحی یک یا دو مرحله ای اصلاحی و جوش دادن مهره ها با استفاده از سیستم (C-D) قرار گرفتند. میزان انحراف در سطح ساژیتال و کرونال از روی عکسهای رادیوگرافیک در حالت ایستاده از ستون فقرات به روش Cobb اندازه گیری شدند.گرافی های کنترل، بلافاصله بعد از عمل، 3 ماه بعد، 6 ماه بعد و بعد از آن سالیانه به مدت حداکثر چهار سال بعد از عمل به عمل آمدند.
نتایج
بیماران به مدت متوسط 21 ماه بعد از عمل تعقیب شدند. مقدار متوسط اصلاح در سطح کرونال 8/44% و در سطح ساژیتال به طور متوسط 6/10درجه بود. میزان اصلاح چرخش مهره آپیکال قابل توجه نبوده و به طور متوسط 46% گرید بود. میزان اصلاح جابجایی مهره آپیکال از خط وسط به طور متوسط 3 سانتی متر بود (4-5/1سانتی متر) قد ایستاده و نشسته بیماران در مقایسه با قبل از عمل به طور متوسط 5 سانتی متر افزایش پیدا کرد.
نتیجه گیری
سیستم C-D وسیله مناسبی جهت اصلاح و حفظ انحرافات ستون فقرات بوده و می تواند هم در اصلاح کرونال و ساژیتال ستون فقرات بهخصوص افزایش کیفوز توراسیک و حفظ لوردوز کمری موثر بوده و نیاز به وسیله های بی حرکت کننده خارجی را منتفی نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
646
لینک کوتاه:
magiran.com/p496805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!