بررسی مشخصه های فردی، اجتماعی، اقتصادی و میزان آگاهی و نگرش مردان داوطلب انجام وازوکتومی در زمینه تنظیم خانواده در شهرستان ارومیه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وازکتومی یکی از روش های تنظیم خانواده بوده و روشی کم عارضه, بی خطر, سریع, کم هزینه و اثر بخشی جهت جلوگیری از بارداری است که مشارکت مردان را در امر تنظیم خانواده به دنبال دارد. این پژوهش به منظور تعیین مشخصه های فردی, اجتماعی, اقتصادی و میزان آگاهی و نگرش مردان داوطلب انجام وازکتومی در زمینه تنظیم خانواده در شهرستان ارومیه است.
مواد و روش ها
روش مطالعه به صورت توصیفی – مقطعی و گذشته نگر است. جامعه مورد پژوهش را کلیه مردانی که از اول فروردین تا آخر اسفند ماه سال 1379 در شهرستان ارومیه تحت وازکتومی قرار گرفته بودند تشکیل میدهند. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه های موجود در مراکز بهداشتی درمانی شماره 6 و شهید نیکخواه ارومیه جمع آوری و سپس وارد کامپیوتر نموده و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای پاسخ به سئوالات پژوهش از آمار توصیفی و همچنین از آزمون کای اسکویر برای رابطه بین متغیرها استفاده شده است.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان میدهد که در مجموع 419 مرد با میانگین سنی 98/6 ± 9/39 سال از شهرستان ارومیه تحت عمل وازکتومی قرار گرفته اند. 6/92 درصد آنها ساکن شهر و 4/7 درصد ساکن روستا میباشند. شغل 1/36 درصد آنان آزاد بوده و 2/42 درصد آنان تحصیلات راهنمایی و دبیرستان میباشند. میانگین تعداد فرزند 36/1 ± 07/3, میانگین تعداد فرزندان پسر, 02/1 ± 66/1، میانگین تعداد فرزندان دختر 04/1 ± 39/1 بود. این افراد در مورد روش های پیشگیری از بارداری آگاهی داشته و اکثریت آنها در مورد تنظیم خانواده نگرش مثبت داشته اند. مهمترین طریق آشنایی با روش وازکتومی از طریق کارکنان بهداشتی (5/42%) است و اقدام به این عمل در درجه اول نتیجه تصمیم گیری کاملا" شخصی بوده و در درجه دوم همسر را به عنوان مشوق ذکر کردهاند. بین سطح تحصیلات فرد و همسرش و میزان آگاهی و نگرش جمعیت مطالعه رابطه معنی دار آماری (05/ 0p<) وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری
براساس نتایج حاصل از این تحقیق به نظر میرسد که با افزایش سطح سواد و میزان آگاهی مردان در زمینه تنظیم خانواده و روش های پیشگیری به خصوص روش های پایانی مثل وازکتومی نگرش مثبت در آنها ایجاد نمود و در نهایت موجبات مشارکت بیشتر مردان را در امر کنترل جمعیت فراهم کرد و این به نوبه خود موجب توسعه کشور خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
675
لینک کوتاه:
magiran.com/p496813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!