ارتباط پلی مورفیسم FXIIIA Val34Leu با وقایع ترومبوتیک در بیماران مراجعه کننده به بخش انعقاد سازمان انتقال خون ایران

چکیده:
سابقه و هدف پلی مورفیسم Val34Leu در زیر واحد A از فاکتور 13 انعقادی، جایگزین شدن والین توسط لوسین در اسید آمینه شماره 34 را موجب می شود که این تغییر اسید آمینه را عاملی برای محافظت شخص در مقابل ترومبوز می دانند. در این مطالعه برای اولین بار در ایران، شیوع این پلی مورفیسم در بیماران مبتلا به وقایع ترومبوتیک و افراد سالم تعیین شد و ارتباط آن با وقایع ترومبوتیک مورد بررسی قرار گرفت.
مواد وروش ها مطالعه انجام شده از نوع مورد – شاهدی گذشته نگر بود. تعداد 213 بیمار با مشکلات ترومبوتیک که در فاصله زمانی دی ماه سال 81 تا خرداد ماه 84 به آزمایشگاه مرکزی سازمان انتقال خون(تهران) ارجاع داده شده بودند و نیز 100 اهداکننده سالم به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. استخراج DNA با استفاده از کیت کیاژن و واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) به وسیله سایکلر حرارتی تکنه انجام و سپس ژنوتیپ های این پلی مورفیسم با روش RFLP و در حضور آنزیم محدود کننده Cfol شناسایی گردید. تحلیل آماری یافته های به دست آمده با نرم افزار 5/11 SPSS انجام گرفت، ضریب اطمینان در کلیه محاسبات 95% بوده و 05/0 p< معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها شیوع پلی مورفیسم FXIIIVal34Leu در بیماران و افراد سالم به ترتیب 3/24% و 4/37% با فاصله اطمینان 95% به دست آمد. ضمن این که فراوانی آلل لوسین در دو گروه بیمار و شاهد به ترتیب 3/13% و 2/20% بود که این اختلافات به لحاظ آماری معنی دار می باشند.
نتیجه گیری از مطالعه انجام شده نتیجه گیری می شود که به دلیل بالاتر بودن میزان آلل لوسین و نیز ژنوتیپ Val34Leu در گروه شاهد، حضور این پلی مورفیسم با مقاومت در برابر ابتلا به وقایع ترومبوتیک مرتبط می باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
247
لینک کوتاه:
magiran.com/p496851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!