طرح پلاسمیدی سودوموناس آئروجینوزا و ارتباط آن با مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های بیمارستانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سودوموناس آئروجینوزا یک باسیل گرم منفی عفونت زای فرصت طلب است که به علت مقاومت این باکتری نسبت به آنتی بیوتیک ها، کنترل عفونت های ناشی ازآن یکی از مشکلات اصلی به حساب می آید. با توجه به اینکه بررسی الگوی هضم پلاسمیدی با آنزیم های محدودالاثر (Restriction enzyme analysis of plasmids) به عنوان روشی قابل اعتماد برای تعیین منشا مقاومت دارویی مطرح است، مطالعه حاضر با هدف تعیین منشا مقاومت دارویی سودوموناس آئروجینوزا با استفاده از روش مذکور صورت گرفت.
روش
در این مطالعه، 140 ایزوله سودوموناس آئروجینوزا ازمنابع بالینی جمع آوری شد و الگوی مقاومت ایزوله ها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف تعیین شد.DNA پلاسمیدی ایزوله ها استخراج شد و باندهای پلاسمیدی حاصل شناسایی شد. برای تهیه باندهای خطی از برش آنزیمی باآنزیم های EcoRI و HincII استفاده شد و وزن ملکولی باندها تعیین شد.
یافته ها
میزان مقاومت ایزوله ها در برابر جنتامیسین3/49%، سفالوتین3/99%، تیکارسیلین 100%، سفتی زوکسیم 3/79%، کوتری موکسازول 7/97%، آمیکاسین 35%، کاربنی سیلین 1/67%، سفتریاکسون 7/65%، سیپروفلوکساسین 6/58%، پیپراسیلین 8/52%، ایمی پنم 4/1%، کانامایسین 7/65%، افلوکساسین 1/72% و آمپی سیلین 100% بود. استخراج پلاسمیدی ایزوله ها وجود پلاسمید در 7/65% از نمونه ها را نشان داد. الگوی برشی یکسانی با استفاده از آنزیم های محدودالاثر EcoRI و HincII از ایزوله های دارای پلاسمید حاصل شد. پلاسمیدی بودن منشا مقاومت نسبت به سفتریاکسون و کانامایسین با روش حذف پلاسمیدی و ترانسفورماسیون پلاسمیدها به سویه فاقد پلاسمید E.coli DH5α مورد تایید قرارگرفت. همچنین ارتباط معنی دار بین حضور پلاسمید در ایزوله ها و مقاومت نسبت به برخی از آنتی بیوتیک ها مشخص شد.
نتیجه گیری
شیوع بالای پلاسمید در باکتری های جداسازی شده دراین تحقیق مشاهده شد و بنابراین می توان گفت که پلاسمیدها نقش مهمی از نظر انتقال مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های شایع در بیمارستان های تحت بررسی در این پژوهش را داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p497543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!