معرفی نشانگرهای ژنتیکی جهت شناسایی انگل های لرنه آسیپریناسه آو لرنه آکتنوفارینگودونی با استفاده از روش RAPD

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور مقایسه مولکولی دو انگل لرنه‏ آسیپریناسه‏ آ(Lernaea cyprinacea) و انگل لرنه‏ آکتنوفارینگودونی ((L. ctenopharyngodoni با استفاده از روش (Random Amplified Polymorphic DNA) یا RAPD و امکان معرفی نشانگرهای مولکولی صورت گرفت. برای این منظور 43 نمونه انگل لرنه‏ آاز دو گونه فوق از استانهای خوزستان و گیلان جمع‏ آوری و DNA آنها به روش فنل- کلروفرم استخراج گردید. پس از بررسی کیفیت و کمیت DNA بوسیله الکتروفورز ژل آگارز1 درصد و دستگاه اسپکتوفتومتر، تحت شرایط خاصی PCRگردید و محصول PCR بر روی ژل پلی آکریلامید 6 درصد الکتروفورز شد و سپس با نیترات نقره رنگ‏ آمیزی و در پایان اندازه و تعداد نوارهای DNA با استفاده از دستگاه مستند سازی ژل ثبت و آنالیزآماری آن با برنامه کامپیوتری POP GEN 32مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این تحقیق از 42 آغازگر 10 نوکلئوتیدی استفاده گردید که در مجموع 397 باند DNA تولید شد که از این بین 349 باند مشخص و چند شکلی در بین دو گونه شناسایی گردید که تعدادی از آنها را می توان بعنوان نشانگر مولکولی جهت شناسایی دو گونه مزبور بکار برد. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از محصول PCR نشان داد که میزان تنوع ژنتیکی در لرنه‏ آکتنوفارینگودونی استان گیلان (15/1درصد) بیشتر از خوزستان (صفر) بوده ولی در لرنه‏ آسیپریناسه‏ آدر استان خوزستان (46/27درصد) به میزان 26/7 برابر استان گیلان (78/3درصد) بوده است. از طرف دیگر حدود 88 درصد تفاوت ژنتیکی بین دو گونه انگل لرنه‏ آمشاهده شد که می‏ توان به اطمینان اعلام نمود که از لحاظ ژنتیکی گونه لرنه‏ آکتنوفارینگودونی یک گونه مستقل از لرنه‏ آسیپریناسه‏ آمی‏ باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p502718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!