تاثیر ضد عفونی کننده های متداول بر باکتری استرپتوکوکوس اینیایی جدا شده از ماهی های قزل آلای رنگین کمان در شرایط آزمایشگاه و تانک

پیام:
چکیده:
به منظور مطالعه تاثیر ضدعفونی کننده های متداول بر باکتری استرپتوکوکوس اینیایی جدا شده از مزارع استان فارس در سه سال متوالی (1381 تا 1383) در شرایط آزمایشگاهی و تانک های پرورش ماهی از ترکیبات فرمالین، اسید استیک، اسید سیتریک، کلرهگزیدین، یدور سدیم، پرمنگنات پتاسیم، هیپوکلریت سدیم و ستریماید ث استفاده شد. روش آزمایشگاهی مورد استفاده تعیین حداقل غلظت کشنده باکتریایی (Minimum bactericidal concentration) در زمانهای 15، 30، 45 و60 دقیقه بر اساس ppm بود. با استفاده از تانکهای پرورش ماهی و اضافه نمودن سویه 1383 در آب، غلظت های موثر بدست آمده از هر ضد عفونی کننده در شرایط آزمایشگاهی هر تانک اضافه گردید. در زمانهای موثر در شرایط آزمایشگاهی نمونه گیری بعمل آمد. تاثیر ضد عفونی کننده ها با عدم رشد باکتری در محیط کشت ارزیابی و ثبت گردید. کلرهگزیدین و هیپوکلریت سدیم از نظر غلظت و زمان موثر بر باکتری استرپتوکوکوس اینیایی موثر ترین ضد عفونی کننده ها بودند. ضعیف ترین ضد عفونی کننده های مورد استفاده در این تحقیق اسید استیک و اسید سیتریک بودند که اغلب در غلظت های بیشتر از 500 ppm تاثیر داشتند ودر مقایسه با ضد عفونی کننده هایی مانند کلرهگزیدین و هیپوکلریت سدیم که در غلظت های حدود 3 تا 5 ppm موثر بودند، ضدعفونی کننده های ضعیفی بشمار می آیند. نتایج حاصل از آزمایش ها در تانک ها نشاندهنده تاثیر قطعی عوامل مداخله گر در محیط بر عملکرد ضدعفونی کننده های مختلف می باشد. بطوریکه در مورد اغلب ضد عفونی کننده ها، حداقل غلظت کشنده باکتری در زمانهایی بیشتر از زمان های موثر در شرایط آزمایشگاهی بدست آمد. هیپوکلریت سدیم و یدور سدیم موثر ترین ضد عفونی کننده ها در این شرایط بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p502719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!