بیماری التهابی روده در ساری: گزارش 302 مورد

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به ناشناخته بودن علت بیماری التهابی روده (Inflammatory Bowel Disease-IBD)، ارزیابی های اپیدمیولوژیک ممکن است سرنخهایی از علت این بیماری در اختیار ما قرار دهد. با در نظر گرفتن تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری و اینکه ایران کشوری با جغرافیای متنوع و دربرگیرنده نژادهای مختلف است. هدف ما نشان دادن ویژگی های زمینه ای و بالینی این بیماری در شهرستان ساری است.
روش بررسی
تمامی بیمارانی که طی سالهای 1379 تا شهریور 1386 به یک درمانگاه گوارش مراجعه کرده یا از این درمانگاه به بیمارستان دانشگاهی امام خمینی (ره) ساری ارجاع داده شده بودند و تشخیص IBD در آنها به اثبات رسیده بود، وارد مطالعه شدند. در این مطالعه سن شروع بیماری، جنس، تحصیلات، محیط زندگی، وسعت ابتلا به بیماری، تظاهرات خارج گوارشی، نیاز به جراحی و همراهی با بیماری های دیگر مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
از 302 بیمار مبتلا به IBD، کولیت اولسرو در 265 نفر (%87.7) و بیماری کرون در 35 نفر (%11.5) شناسایی شد. در زمان تشخیص، بیماران مبتلا به بیماری کرون به وضوح جوانتر از بیماران مبتلا به بیماری کولیت اولسرو بودند و از نظر جنسیت تفاوت محسوسی در ابتلا به IBD وجود نداشت. اکثر بیماران در محدوده سنی 40-20 سال قرار داشتند و افزایشی در گروه سنی بیش از 50 سال مشاهده نشد. شایعترین شکل کولیت اولسرو، کولیت سمت چپ بود (%48.3). سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های التهابی روده در کولیت اولسرو %3.4 و در بیماری کرون صفر بود. 26 نفر (%8.7) از بیماران مبتلا به IBD حداقل یکی از تظاهرات خارج گوارشی اصلی را نشان دادند.
نتیجه گیری
خصوصیات زمینه ای و بالینی IBD کم و بیش مشابه سایر کشورهای در حال توسعه است. اگر چه نمای واقعی اپیدمیولوژیک IBD در ساری هنوز ناشناخته است. آن چنان که قبلا فکر می شد نادر نیست و به نظر می رسد با غربی شدن سبک زندگی، با روند رو به تزاید بروز این بیماری مواجه خواهیم شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p503271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!