مقایسه اثرEtomoxir و Ranolazine بر آریتمی های ناشی از ایسکمی - پرفیوژن در قلب ایزوله موش صحرائی

چکیده:
سابقه و هدف
Etomoxir و Ranolazine از داروهای جدید با اثرات عمده متابولیک هستند که در درمان بیماری های ایسکمیک قلب مورد توجه قرار گرفته اند. هدف از این مطالعه اثرات ضد آریتمی این داروها در قلب ایزوله موش صحرائی می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت تجربی بر روی موشهای صحرائی نر (نژاد Sprague Dawley) با محدوده وزنی 330-270 گرم انجام شد. موشها به سه گروه 10 تایی (شامل گروه کنترل، گروه تحت درمان با Etomoxir و گروه تحت درمان با Ranolazine) تقسیم شدند و بعد از بیهوشی با پنتو باربیتال سدیم (mg/kg-ip50)، قلب آن ها به سرعت ایزوله گردید و متعاقب اتصال به دستگاه لانگندورف، با محلول کربس تغذیه شدند. گروه کنترل طی 30 دقیقه ایسکمی ناحیه ای و30 دقیقه رپرفیوژن محلول کربس معمولی و گروه های تست، از 10 دقیقه قبل از شروع ایسکمی تا انتهای رپرفیوژن به ترتیب، محلول کربس حاوی (1 میکرومولار) Etomoxir و یا (20 میکرومولار) Ranolazine دریافت داشتند. در پایان، آریتمی ها بر اساس قرارداد Lambeth آنالیز شدند.
یافته ها
در فاز ایسکمی، تعداد ضربانات نابجای بطنی (VEBs) گروه کنترل 116±667 بود ولی Ranolazine و Etomoxir، آنها را به ترتیب به 16±33 (001/0p<) و 165±501 عدد و تعداد تاکیکاردی بطنی (VT) را از 50±280 به ترتیب به صفر (001/0p<) و50±146 عدد کاهش دادند. بروز VT در زمان ایسکمی نیز توسط هر دو دارو کاهش یافت. Ranolazine علاوه بر کاهش معنی دار تعدادVEBs وVT رپرفیوژن (01/0p< و001/0p<)، بروز فیبریلاسیون بطنی (VF) کل را از 63% کنترل به صفر (05/0p<) و زمان VF برگشت پذیر را از69±218 ثانیه به صفرکاهش داد (01/0p<). در همان حال، Etomoxir توانست تعداد VEBs، تعداد و بروزVT و زمان VF را بصورت معنی دار ولی با شدت کمتراز Ranolazine کاهش دهد. مقایسه آماری گروه های تست تفاوت مهمی در اثرات ضد آریتمی آنها نشان نداد.
نتیجه گیری
این مطالعه، اثرات ضد آریتمی برجستهRanolazine و Etomoxir را نشان داد. بدون آن که تفاوت مهمی در اثر ضد آریتمی بین این دو دارو وجود داشته باشد. احتمالا" افزایش اکسیداسیون گلوکز توسط این داروها از مکانیسم های اصلی بهبود عملکرد قلب و کاهش آریتمی می باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p503829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!