شیوع و عوامل خطرساز آلودگی به ویروس هپاتیت C در بیماران تالاسمی قزوین(1383)

پیام:
چکیده:
زمینه
ابتلا به هپاتیت C از عوارض تزریق خون مکرر و منظم در بیماران تالاسمی ماژور است و به دنبال آن تعداد زیادی از این افراد به بیماری کبدی مزمن پیشرفته مبتلا می شوند.
هدف
مطالعه به منظور تعیین شیوع و عوامل خطرساز آلودگی به ویروس هپاتیت C در بیماران تالاسمی ماژور شهر قزوین در سال 1383 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی که در سال 1383 انجام شد، 207 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در شهر قزوین که به طور مرتب خون دریافت می کردند بررسی شدند. اطلاعات شامل عوامل خطر احتمالی برای هر بیمار جمع آوری شد. نمونه خون بیماران از لحاظ وجود آنتی بادی های ضد ویروس های هپاتیت B و C و برخی آزمون های سرولوژی بررسی شد. داده ها با آزمون های آماری تی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتیجه آزمون آنتی بادی علیه هپاتیت C به روش الایزا در 54 بیمار (%1/26) مثبت بود. در پی گیری این موارد با آزمون RIBA، %92 نتایج مثبت و %9/1 (4 بیمار) منفی بود. احتمال آلودگی به ویروس هپاتیت C در بیماران تالاسمی با سن بالا، تعداد تزریق خون بیش تر، طول مدت بیماری بیش تر، بعد خانوار بالا، سطح سواد پایین، تاریخچه مثبت جراحی های بزرگ و تزریق خون قبل از سال 1375 به طور معنی داری بیش تر بود.
نتیجه گیری
با توجه به اجزای طرح غربال گری فراورده های خونی در کشور حذف سایر عوامل خطر و استفاده از روش های غربال گری با حساسیت بیش تر می تواند از بروز هپاتیت C در این بیماران جلوگیری کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p505251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!