اثر دو گونه دهان شویه بر سختی سطح کامپوزیت مستقیم و غیر مستقیم

پیام:
چکیده:
بیان مساله: دهان شویه ها ممکن است سبب نرم شدن ترمیم های کامپوزیتی گردد، حتی اگر کامپوزیت به وسیله ی نور یا دما سخت شود. کاربرد دهان شویه ی خاص ممکن است اثر سوء کمتری بر ترمیم های کامپوزیتی داشته باشد.
هدف
ارزیابی اثر دهان شویه های الکل دار و بی الکل بر سختی سطح دو گونه کامپوزیت مستقیم (Z100) و غیر مستقیم (Gradia).
مواد و
روش
60 نمونه ی دیسکی شکل از 30 کامپوزیت گرادیا (Gradia) و 30 کامپوزیت زد 100 (Z100) فراهم و 40 ثانیه به وسیله ی دستگاه لایت کیور هالوژنه کیور گردید. سپس، نمونه های کامپوزیتی Gradia به وسیله ی دستگاه لابولایت (Labolite) به مدت پنج دقیقه کیور ثانویه شد. تمامی نمونه ها به مدت یک هفته در آب مقطر با دمای 37 درجه ی سانتی گراد نگهداری گردید. نمونه ها در سه محلول گوناگون، که شامل دهان شویه ی الکل دار و بی الکل و آب بوده است، به مدت 24 ساعت در دمای اتاق نگهداری شدند. سرانجام، سختی سطح نمونه ها (VHN) اندازه گیری و واکاوی با آزمون های تحلیل واریانس یک سویه (ANOVA) و شفه (Scheffe) انجام شد (05/0<).
یافته ها
واکاوی آماری نشان داد، که نمونه های کامپوزیت غیر مستقیم، که در دهان شویه ی الکل دار و بی الکل نگهداری شده بودند، سختی کمتری در مقایسه با گروه شاهد (آب) داشته اند (0001/0=p). نمونه های کامپوزیت مستقیم نگهداری شده در دهان شویه ی دارای الکل، سختی سطح کمتر در مقایسه با گروه شاهد داشته است (003/0=p). سختی سطح نمونه های کامپوزیت غیر مستقیم در محلول دهان شویه ی دارای الکل از کامپوزیت های مستقیم نگهداری شده در این محلول بیشتر و این اختلاف معنادار بوده است (002/0p=). سختی سطح کامپوزیت غیر مستقیم در محلول دهان شویه ی بی الکل از کامپوزیت مستقیم در همین محلول به طور معناداری بیشتر بوده است (008/0p=).
نتیجه گیری
دهان شویه های الکل دار و بی الکل سبب کاهش سختی سطح کامپوزیت های مستقیم و غیر مستقیم می گردد و اثر دهان شویه بر سختی سطح کامپوزیت های مستقیم و غیر مستقیم وابسته به گونه ی ماده است. کامپوزیت غیر مستقیم در همه ی محلول ها سخت تر از کامپوزیت مستقیم بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p506549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!