ارزیابی آسیب به مینای دندان به دنبال استفاده از دو گونه ادهزیو و پلایر دی باندینگ: یک بررسی استریومیکروسکوپی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: برداشتن براکت پس از پایان درمان ارتودنسی، دارای توانایی زیاد در ایجاد آسیب به مینای دندان به ویژه ترک های مینایی است. بنابراین، بررسی عوامل اثر گذار بر میزان آسیب، مانند گونه ی ابزار مورد استفاده برای برداشتن براکت و ادهزیو مورد استفاده در باندینگ براکت ها ضروری است.
هدف
هدف از این بررسی ارزیابی و مقایسه ی شمار و تغییرات طول ترک های مینایی پیش و پس از برداشتن براکت با دو ابزار گوناگون در دندان های باند شده با دو گونه ادهزیو به وسیله ی بررسی استریومیکروسکوپیک سطح مینا بود.
مواد و
روش
در این بررسی مداخله ای که در محیط آزمایشگاهی انجام گرفت، شمار 120 دندان پره مولر کشیده شده به شیوه ی تصادفی در چهار گروه 30 تایی جا گرفتند. براکت های فلزی استاندارد اج وایز با استفاده از کامپوزیت دو خمیری (Concise) در گروه های 1 و 2 و تک خمیری (Unite) در گروه های 3 و 4، به دندان ها باند شدند. برداشتن براکت در گروه های 1 و 3 به وسیله ی پلایر LODI و در گروه های 2 و 4، به کمک پلایر دنتاروم، انجام شد. پس از برداشتن براکت، ارزیابی استریومیکروسکوپی و مقایسه ی تغییرات در شمار و طول ترک های مینایی پیش از باندینگ و پس از برداشتن براکت ها انجام گرفت. واکاوی داده ها، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های ویلکاکسون و مان ویتنی انجام شد.
یافته ها
در مقایسه ی شمار و مجموع طول ترک های مینایی در پیش و پس از برداشتن براکت، هر چهار گروه تفاوت آماری معنادار (001/0p<) نشان دادند. بیشترین افزایش در شمار و طول ترک های مینایی تازه در گروه 4 بود، که در شمار ترک ها با هر سه گروه دیگر و در طول ترک ها با گروه های 1 و 2 تفاوت آماری معنی دار داشت (05/0p<).
نتیجه گیری
به طور کلی، فرایند برداشتن براکت باعث آسیب های مینایی شده و اعمال نیروی برشی به وسیله ی پلایر دی باندینگ دنتاروم به ویژه همراه با کامپوزیت Unite (گروه 4)، باعث افزایش آسیب وارده به مینای دندان گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p506550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!