کانال ثنایایی فک پایین در پرتونگاری پانورامیک

پیام:
چکیده:
بیان مساله: یکی از ساختارهای کالبدی، که در ناحیه ی میان دو سوراخ چانه ای فک پایین جا دارد، کانال ثنایایی مندیبل است، که به علت توانایی محدود پرتونگاری های معمولی برای نشان دادن آن، درمیان دندانپزشکان چندان شناخته شده نیست و معمولا در طراحی درمان ها مورد توجه قرار نمی گیرد. نادیده انگاشتن این کانال، می تواند به ایجاد عوارض پس از جراحی در این ناحیه منجر گردد.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی نمای پرتو شناختی کانال ثنایایی فک پایین در نمای پانورامیک بود.
مواد و
روش
در این پژوهش مقطعی، شمار 2324 پرتونگاری پانورامیک (1117 مرد و 1207 زن) در رده ی سنی 18 تا 70 سال به منظور دیدن کانال ثنایایی فک پایین بررسی شدند. از پرتونگاری هایی، که کانال ثنایایی مندیبل را نشان می دادند، عکس دیجیتال فراهم شد. سپس، آن دسته از پانورامیک هایی، که تصویر کانال ثنایایی درآنها به خوبی قابل دیدن بود (Good visibility) برگزیده و به بررسی وارد گردید. داده های مورد نیاز شامل جنس، سن، دیده شدن کانال در هر سمت، میزان پیشروی کانال در هر سمت و فاصله ی میان کانال و لبه ی پایینی فک پایین گردآوری و مسیر تقریبی کانال تعیین و رسم گردید. برای واکاوی داده ها از آزمون مجذور کای و نرم افزار 5/11 SPSS استفاده شد.
یافته ها
در883 مورد (38 درصد) از پرتونگاری های پانورامیک، کانال ثنایایی قابل دیدن بود، که از این شمار، 277 مورد (9/11 درصد) کانال ثنایایی را به خوبی نشان می داد. در 19 درصد موارد، کانال در سمت راست و 14 درصد کانال در سمت چپ، در دیگر موارد (67 درصد) کانال در هر دو سمت دیده شد. برپایه ی واکاوی مجذور کای میزان دیدن خوب کانال در مردان به گونه ای معنادار بیشتر از زنان بوده است.
نتیجه گیری
کمتر از نیمی از پرتونگاری های فراهم شده با کیفیت مناسب و شرایط استاندارد قادر به نشان دادن کانال ثنایایی فک پایین بودند. برای اطمینان از وجود کانال ثنایایی استفاده از سایر روش ها مانند سی تی اسکن و توموگرافی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p506555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!