اثر لایت پلاسما آرک و هالوژن بر سختی سه نوع کامپوزیت

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به معرفی دستگاه های پلاسما آرک و تحقیقات انجام شده در زمینه کارآیی این دستگاه ها، نتایج متناقضی در این زمینه به دست آمده است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین اثر تابش لایت پلاسما آرک و هالوژن بر ریز سختی سه نوع رزین کامپوزیت انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، از دو دستگاه لایت کیور Remecure CL 15 (PAC) با توان خروجیcm2/mW 1600 و Arialux(QTH) با توان خروجیcm2 /mW 710 استفاده شد. 6 نمونه از سه نوع کامپوزیت داخل یک مولد استیل به ضخامت mm 2ساخته شدند. سه نوع کامپوزیت مصرفی در تحقیق شامل:CeramX (Dentsply)، Heliomolar (Vivadent)، Z100 (3M) بودند. زمان کیورینگ Remecure 5 ثانیه و Arialux طبق دستور سازنده کامپوزیت در نظر گرفته شد. 24 ساعت بعد از تابش، ریزسختی ویکرز در سطح رویی و زیرین هر نمونه اندازهگیری و درصد ریزسختی سطح زیرین به سطح رویی (B/T VHN) محاسبه شد. ریزسختی دو سطح هر گروه با آزمونهای t، ANOVA دوطرفه و Tukey بررسی و مقایسه شدند.
یافته ها
در کامپوزیت CeramX دو نوع دستگاه لایت در سطوح رویی و زیرین ریزسختی مشابهی ایجاد کردند. در کامپوزیت Heliomolar ریزسختی سطح روئی، زیرین و درصد B/T VHN با Remecure پایینتر بود. در نمونه های Z100 ریزسختی سطح رویی و زیرین با Remecure کمتر، ولی درصد B/T VHN مشابه بود(05/0P<). بجز نمونه های Heliomolar کیور شده با Remecure در بقیه گروه ها درصد B/T VHN در حد قابل قبول (بالای 80%) بود.
نتیجهگیری
کارآیی دستگاه Remecure در زمان پیشنهادی شرکت سازنده معادل یا کمتر از لایت هالوژن معمولی است که به نوع کامپوزیت بستگی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
341
لینک کوتاه:
magiran.com/p507804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!