مشاهده آنومالی دندانی در یک مورد هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (Congenital Adrenal Hyperplasia: CAH) یک اختلال اتوزومال مغلوب با وقوع 000/15: 1 میباشد که گاهی تحت عنوان سندرم آدرنوژنیتال نیز نامیده میشود. این اختلال که در طی دوره جنینی روی میدهد، نتیجه نقایص ارثی در بیوسنتز کورتیزول میباشد. تولید بیش از حد Adreno Corticotropic Hormone (ACTH) که به صورت جبرانی توسط جنین به منظور غلبه بر کمبود کورتیزول صورت میگیرد، سبب ایجاد کورتکس آدرنال هیپرپلاستیک، اما فاقد کارآیی میگردد. بیش از 90% موارد CAH ناشی از موتاسیونهای ژن CYP21 است که به نقص 21- هیدروکسیلاز منجر میگردد که نه تنها برای بیوسنتز کورتیزول، بلکه برای تشکیل آلدوسترون نیز ضروری میباشد.تولید کمتر از حد یا بیش از حد مینرالوکورتیکوئیدها، مشکل عمده کلینیکی دیگری است که با سندرم CAH در ارتباط میباشد. خصوصیات کلینیکی مشخص سندرم CAH از تولید نامناسب استروئیدها و مینرالوکورتیکوئیدها ناشی میشود. در شکل کلاسیک آن CAH شدید بوده و شامل پیدایش خصوصیات مردانگی (افزایش تولید آندروژنها) و دفع نمک (فقدان آلدوسترون) میباشد.
گزارش مورد: این گزارش مربوط به بیمار 10 سالهای است که شکایت اصلی والدین او عدم رویش دندان سنترال راست ماگزیلا بود. پس از تهیه تاریخچه کامل، CAH تشخیص داده شد. خواهر 18 ساله بیمار نیز به همین اختلال مبتلا بود. تاکنون هیچگونه گزارشی از وضعیت دهان و دندان این بیماران در مقالات ارائه نشده است. شاید بتوان تاخیر در رویش و تکامل ریشه مشهود در بعضی دندانها را به این نقص مادرزادی و یا دارو مصرفی مربوط دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
387
لینک کوتاه:
magiran.com/p507808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!