آیا روزه داری ماه رمضان باعث تاخیر در التیام زخم اثنی عشر می شود؟

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رمضان ماه قمری است که در این ماه مسلمانان از سپیده صبح تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند. بیمارانی که ممکن است روزه داری برای سلامتی آن ها مضر باشد، از گرفتن روزه معاف می باشند. در بررسی سوابق این موضوع مقالاتی را در این زمینه مشاهده کردیم که به دلایل متعدد نتایج آن ها قابل استناد نبود. ما اثرات روزه داری را در بیماران مبتلا به زخم اثنی عشر (DU) در حال درمان بررسی کردیم. تلاش بر این بود که اشکالات موجود در این بررسی ها، تا حد امکان رفع گردد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی یک سو کور، هشتاد و چهار بیماری که زخم اثنی عشر آن ها با آندوسکوپی مورد تایید قرار گرفته بود، مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران در دو گروه روزه دار و غیرروزه دار (بر اساس تصمیم خودشان) تقسیم شدند و تمامی آن ها تحت درمان با امپرازول (40 میلی گرم در شبانه روز) قرار گرفتند. علایم آن ها شامل درد، تهوع، خون ریزی و دیس پپسی و ترمیم زخم مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج حاصله در دو گروه، مقایسه شد.
یافته ها
در 79.76% موارد تمام زخم ها ترمیم ایجاد شد. ترمیم زخم در گروه غیرروزه دار و گروه روزه دار به ترتیب 75.5% و 85.7% بود؛ لذا تفاوت چشم گیر بین دو گروه مشاهده نشد. میزان علایم و عوارض نیز در دو گروه تقریبا یک سان بود (P=0.05).
نتیجه گیری
علایم و عوارض ناشی از زخم اثنی عشر در دو گروه روزه دار و غیرروزه دار تفاوت آماری قابل توجهی نداشت. بیماران مبتلا به زخم اثنی عشر با مصرف دارو می توانند بدون نگرانی از عوارض روزه داری در ماه رمضان روزه بگیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p507848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!