اثر مصرف خوراکی تره کوهی بر میزان گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول توتال سرم در موش صحرایی دیابتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کاهش دادن سطح گلوکز و لیپیدهای نامطلوب سرم در بیماران دیابتی با استفاده از گیاهان دارویی از اهمیت بالینی زیادی برخوردار می باشد. با توجه به وجود شواهد تحقیقاتی مبنی بر شباهت تره کوهی و سیر از نظر برخی مواد موثره و ضد دیابتی بودن سیر، لذا در بررسی حاضر اثر مصرف خوراکی و مزمن تره کوهی بر میزان گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول توتال سرم موش صحرایی دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
برای این منظور موش های صحرایی نر به تعداد 36 سر به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با تره کوهی، دیابتی و گروه دیابتی تیمار شده با تره کوهی تقسیم شدند. دو گروه تحت تیمار با تره کوهی نیز پودر مخلوط شده این گیاه با غذای استاندارد موش (6.25%) را دریافت نمودند. متغیرهای وزن، گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول توتال سرم در هفته قبل بررسی و در هفته های 2 و 4 پس از بررسی تعیین گردید.
یافته ها
میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی افزایش معنی داری را در هفته چهارم در مقایسه با هفته قبل از آزمایش نشان می دهد (P<0.0001) و میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی تحت درمان با تره کوهی کاهش معنی داری را در مقایسه با گروه دیابتی در همین هفته نشان داد (P<0.05). بعلاوه تجویز این گیاه به موش های گروه کنترل تغییر معنی دار در میزان گلوکز سرم ایجاد ننمود. از طرف دیگر، سطح تری گلیسیرید در گروه دیابتی افزایش معنی داری را در هفته چهارم نسبت به هفته قبل بررسی نشان داد (P<0.05) و سطح تری گلیسیرید در هفته چهارم در گروه دیابتی تحت درمان با تره کوهی در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی دار پایین تر بود (P<0.05). هم چنین یک کاهش معنی دار در سطح کلسترول سرم در گروه دیابتی تحت درمان با تره کوهی در هفته چهارم در مقایسه با گروه دیابتی مشاهده شد (P<0.01).
نتیجه گیری
تجویز خوراکی تره کوهی به مدت یک ماه موجب کاهش معنی دار سطح گلوکز، کلسترول و تری گلیسیرید سرم در مدل تجربی دیابت قندی القا شده توسط استرپتوزوتوسین در موش صحرایی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p507850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!