بررسی مهارت های حرکتی مرتبط با گفتار و خواندن در کودکان 5 ساله شهر سمنان سال 1385

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پژوهش حاضر به بررسی برخی از توانایی های کودکان پنج ساله در سطوحی از مهارت های حرکتی - کلامی (نامیدن سریع تصاویر و تکرار سریع کلمه ها و عبارت های سخت و ناآشنا) می پردازد که با رشد گفتار و خواندن ارتباط دارند. هدف از این تحقیق، تعیین میانگین و فاصله اطمینان 95% توانایی کودکان طبیعی (پنج ساله) در هر یک از زمینه های رشدی فوق می باشد، تا بتوان یک آزمون غربال گری جهت تشخیص، آموزش و درمان مهارت های حرکتی - کلامی هنجار از ناهنجار تدوین نمود. هم چنین به معیاری در زمینه مهارت های حرکتی - کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان دست یافت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی و مقطعی است. تمام آمادگی های وابسته به بهزیستی و آموزش و پرورش شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفتند و در هر آمادگی پرونده های تحصیلی همه 5 ساله ها بررسی شد و کودکانی که مشکلات شنوایی یا بینایی داشتند و به زبانی غیر از فارسی یا سمنانی تکلم می کردند (گیلکی، کردی، ترکی و...) حدف شدند و از بین کودکانی که هیچ گونه مشکلات گفتاری و زبانی نداشتند، 20% به صورت تصادفی انتخاب گردیدند (کل جامعه آماری، 2256 نفر و در تعیین تعداد نمونه برای کلیه پارامترهای مورد مطالعه با استفاده از ضریب تغییرات، 400 نمونه جواب گوی کلیه پارامترها بود). برای تجزیه و تحلیل محاسبات آماری از آزمون تی زوج و مستقل استفاده شد.
یافته ها
میانگین نامیدن سریع تصاویر در کودکان 5 ساله 72 کلمه در 100 ثانیه است. میانگین توانایی تکرار کلمه ها 4.97 و میانگین توانایی تکرار عبارت های سخت یا ناآشنا 4.31 است. از نظر آماری تفاوت معنی داری میان توانایی دختران و پسران در زمینه های فوق وجود ندارد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان می دهد توانایی کودکان 5 ساله شهر سمنان در تکرار کلمه ها بیش تر از تکرار عبارت و جملات است. میانگین سرعت نامیدن و تکرار کلمه ها در کودکان 5 ساله شهر سمنان کم تر از میانگین سرعت نامیدن و تکرار کلمه ها در کودکان 5 ساله شهر تهران است؛ اما در تکرار عبارات و جملات سخت و ناآشنا کودکان 5 ساله شهر سمنان امتیاز بیش تری کسب نمودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p507855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!