مقایسه وضعیت تغذیه ای و تعیین برخی عوامل موثر بر آن در دانش آموزان 11 تا 14 ساله مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر دامغان در سال 1384

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در دوره نوجوانی الگوی غذایی نوجوان شکل می گیرد، که بر روی نیازها و دریافت مواد غذایی وی موثر است. از آن جایی که اطلاعات دقیقی در زمینه تفاوت وضعیت تغذیه ای نوجوانان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی و به ویژه عوامل موثر بر آن در نقاط مختلف ایران و شهر دامغان در دست نیست، مبادرت به انجام این مطالعه گردید.
مواد و روش ها
در این بررسی توصیفی - تحلیلی مقطعی در مجموع 300 دانش آموز نوجوان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر دامغان به طور تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسش نامه این مطالعه علاوه بر اطلاعات دموگرافیک دانش آموزان شامل چهار قسمت مختلف تن سنجی، 24 ساعت یادآمد خوراک، بسامد خوراک و فعالیت بدنی بوده است. در تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری کای دو، آزمون دقیق فیشر و آزمون تعمیم یافته فیشر استفاده شده است.
یافته ها
در مدارس دولتی بر اساس گروه بندی صدک های BMI برای سن، درصد دانش آموزان نوجوان کم وزن، طبیعی، دارای اضافه وزن و چاق به ترتیب 10%، 79%، 7% و 4% بوده است؛ در صورتی که در مدارس غیرانتفاعی این درصدها به ترتیب 6%، 73%، 16% و 5% می باشد (P=0.04) و این اختلاف به جنس دانش آموزان بستگی ندارد. در آنالیز رگرسیون فاکتورهای مختلف موثر بر این تفاوت مشاهده گردید، که الگوهای دریافت ویتامین های B2،B12، شکلات کاکایویی و هم چنین انرژی دریافتی روزانه در این مدارس متفاوت می باشند.
نتیجه گیری
شیوع کم وزنی در مدارس دولتی و اضافه وزنی و چاقی در مدارس غیرانتفاعی، از مشکلات نوجوانان شهر دامغان است؛ لذا کنترل و انجام اقدامات پیش گیری کننده ضروری می باشد. هم چنین تفاوتی که در این مطالعه در شهر دامغان در وضعیت تغذیه ای دانش آموزان نوجوان دو نوع مدارس دولتی و غیرانتفاعی (به عنوان یک شاخص بیان گر تفاوت وضعیت اقتصادی - اجتماعی) مشاهده گردید و به وسیله تفاوت در الگوهای مختلف دریافت ویتامین ها توضیح داده شد، به طور مشابه قابل تعمیم به وضعیت تغذیه ای خیلی از نوجوانان ایرانی با وضعیت اقتصادی - اجتماعی متفاوت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p507862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!