ویژگی های تشنج در بیماران مبتلا به تشنج مراجعه کننده به اورژانس اعصاب بیمارستان قائم (عج) مشهد

چکیده:
مقدمه
تشنج یکی از علائم شایع و هشداردهنده بیماری های مغز است که اغلب خبر از صدمه جدی در پارانشیم مغز می دهد. هدف ازاین مطاتعه بررسی علل و عوامل ایجاد کننده تشنج می باشد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی 497 بیمار که به علت حملات تشنجی تایید شده، در محدوده زمانی فروردین ماه 1383 لغایت اسفند 1384 به اورژانس اعصاب بیمارستان قائم مراجعه کرده اند، مورد مطالعه قرار گرفتند. برای کلیه بیماران اقدامات تشخیصی شامل آزمایشات معمول، الکتروآنسفالوگرافی، سیتی اسکن مغز انجام شد. در تعدادی از آنهاام آر آی مغز انجام شد.مشخصات فردی، نتایج آزمایشات، الکترو آنسفالوگرافی و سیتی اسکن مغز در پپر سشنامه جمع آوری گردید وبا استفاده ار نرم افزار spss وآمار توصیفی پردازش شد.
نتایج
از 497 بیمار 3/51درصد مرد و 7/48درصد زن بودند که برتری با جنس مذکر بوده است. میانگین سن 6/37سال و بیشترین تعداد بیماران، در محدوده سنی میانسالی (3560سال) بودند. شیوع انواع حملات تشنجی در این مطالعه به ترتیب بدین گونه بود: حملات تشنجی ژنرالیزه 8/82 درصد، حملات کانونی 5/7درصد و حملات کانونی با ژنرالیزاسیون ثانوی 7/9 درصد. شیوع علل حملات اپی لپتیک به ترتیب بدین صورت بود: ایدیوپاتیک و کریپتوژنیک 5/48 درصد، حوادث عروقی مغزی 5/13درصد، تومور مغزی (اولیه و ثانویه) 8/6 درصد تشنج به دنبال تروما 6 درصد، بیماری های متابولیک اکتسابی 6 درصد، محرومیت یا مسمومیت دارویی 8/4درصد، عفونت مغزی 6/4 درصد، بیماری تکاملی 6/2 درصد، بیماری کلاژن واسکولر 2/2 درصد، آنسفالوپاتی هیپوکسیک ایسکمیک 8/1درصد، فاکوماتوز ها 8/0 درصد، بیماری های دژنراتیو8/0 درصد، آنسفالوپاتی هیپرتانسیو6/0 درصد، بیماری دمیلیزان 6/0 درصد و اکلامپسی2/0 درصد. در بین این بیماران 8/65درصد در گذشته تشنج داشته، 2/25درصد با اولین تشنج مراجعه و 1/9 درصد با استاتوس اپی لپتیکوس به اورژانس آورده شدند. در 3/15 درصد کل بیماران سابقه خانوادگی وجود داشت. در مطالعه انجام شده، شایعترین علت تشنج ایدیوپاتیک است ولی علل عروقی و تومور های مغزی نیز قابل توجه می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع قابل توجه علل عروقی و تومور های مغزی، باید سعی در پیشگیری از علل عروقی و تشخیص زود هنگام تمور های مغزی شود تا از شدت بروز و مرگ و میر آنها کاسته شود. همچنین حملات عود کننده مکرر در بیماران صرعی به دلیل اهمال در مصرف دارو، میزان ناکافی دارو، تغییر ناگهانی دارو همگی توجه اکید طبیب را می طلبد
زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p509843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!