بررسی ارتباط فعالیت فیزیکی و تراکم معدنی استخوان در زنان یائسه

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
بیماری پوکی استخوان به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی است که کیفیت زندگی زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد. فاکتور های متعددی در بروز پوکی استخوان دخیل می باشند که از جمله آنها میتوان به کمبود فعالیت فیزیکی اشاره کرد لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط فعالیت فیزیکی وتراکم معدنی استخوان در زنان یائسه صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه بر روی 58 زن یائسه با محدوده سنی 70-50 سال انجام گرفت. برای تعیین تراکم معدنی استخوان(Bone Mineral Density، BMD) دو نقطه بدن شامل مهره های دوم تا چهارم ستون فقرات و هیپ از روش (Dual Energy X-ray Absorptiomerty، DEXA) استفاده گردید و برای تعیین فعالیت فیزیکی، پرسشنامه برای 3 روز تکمیل شد. برای تعیین ارتباط متغیرهای کمی طبقه بندی شده با کیفی از روشChi-Square استفاده شد.
یافته ها
براساس T-score دانسیته توده استخوانی ناحیه ستون فقرات، 18 نفر از نظر وضعیت استخوانی طبیعی (1-≤ T-score)، 22 نفر استئوپنی (1- > T-score > 5/2-)و 18نفرمبتلا به استئوپورز(5/2 - ≥ T-score) بودند.افراد دارای وضعیت استخوانی طبیعی2/72 % دارای فعالیت متوسط و افرادمبتلا به استئوپنی 8/77% فعالیت سبک داشتند. براساس نتایج مطالعه حاضر ارتباط بین نوع فعالیت فیزیکی و وضعیت دانسیته استخوانی از لحاظ آماری در تمام گروه ها معنی دار بود.(002/0P=)
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر مثبت فعالیت فیزیکی بر تراکم توده استخوانی در زنان یائسه، افزایش فعالیت فیزیکی در این افراد توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p510224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!