طراحی و ساخت گرید مورد استفاده در گرید تراپی با فوتونهای مگاولتاژ

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
یکی از معضلات موجود در زمینه درمان های تشعشعی تومورهای بدخیم اینست که با افزایش اندازه تومور توانایی درمان های تشعشعی خارجی متداول جهت ریشه کن نمودن تومور بدلیل محدودیت حد تحمل بافت نرمال کاهش می یابد. گرید تراپی تکنیکی برای تجویز دوزهای بالا ئی از اشعه (Gy 20 - 15)، در یک مرحله، به تعداد بسیاری از حجم های کوچک در یک میدان درمانی بزرگ است. گرید صفحه ای دارای چندین حفره است که قسمتهایی از میدان درمانی را در مقابل تشعشعات مستقیم شیلد می کند.
توزیع دوز در گریدتراپی مگاولتاژ تفاوت معنی داری با تکنیک های تشعشعی معمول دارد (به عنوان مثال شیب های زیادی از دوز در حجم درمانی وجود دارد). هدف این تحقیق طراحی و ساخت گرید مطلوب جهت استفاده با دستگاه شتابدهنده خطی Neptun 10 PC (با قابلیت تولید تشعشعات فوتونی با انرژی Mev 9) موجود در بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد است. در نهایت خصوصیات دوزیمتری این گرید مورد بررسی قرار می گیرد.
روش بررسی
بدین منظور ابتدا گریدی از جنس سرب با ضخامت 7 سانتیمتر توسط نرم افزار سالید وورک Solid works طراحی گردید. گرید دارای یک ردیف مربعی 16 × 16 از حفره هایی است که وقتی گرید در فاصله 70 سانتیمتری از هدف دستگاه شتابدهنده نصب شود در آیزوسنتر حفره هایی با قطر در حدود 3/1 سانتیمتر با فاصله بین مرکز حفره های مجاور 8/1 سانتیمتر ایجاد خواهند نمود. جهت ساخت گرید ابتدا آلیاژی از سرب(سرب 75%، انتیموان 15%، قلع 10%) که مقاومت کافی در برابر فشار و ضربه را دارا باشد انتخاب گردیده و قالب اولیه ریخته گری گردید. سپس توسط دستگاه فرز (Vertical Machining Center، VMC) حفره هایی با ابعاد و قطر دلخواه بر روی قالب ایجاد گردید.
در مرحله نهایی گرید برروی دستگاه شتابدهنده Neptun 10 PC موجود در بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد که فوتونهایMev 9 نصب شد و خصوصیات دوزیمتری گرید در این مرحله بررسی گردید
یافته ها
گرید ساخته شده با این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و هزینه آن بسیار کمتر از روش های قبلی می باشد.. جهت گیری حفره ها با دقت زیادی همراه است که خصوصیات دوزیمتری گرید گواه این مدعاست. منحنی های دوز عمقی ناشی از گرید بین منحنی های دوز عمقی میدان باز مشابه و یک شعاع باریک تشعشعی قرار دارد. نسبت دوز داده شده به مرکز نواحی شیلد شده به دوز در زیر مراکز حفره ها به عنوان نسبت دوز اطراف به دوز نقاط پیک نامیده می شود و این نسبت برای فوتونهای با انرژی Mev 9 در عمق Dmax بین 17 تا 28 درصد می باشد. در عمق 10 سانتیمتری این نسبت بین 23 تا 35 درصد افزایش می یابد. فاکتور خروجی گرید نیز در حدود 78% است.
نتیجه گیری
خصوصیات دوزیمتری این گرید امکان استفاده از آن را در کاربردهای کلینیکی فراهم می آورد. استفاده از گریدتراپی قابلیت درمان و تسکین بیمارانی که تومورهای بزرگ و عظیم الجثه دارند و همچنین سرطان هایی که روش های معمول رادیوتراپی از درمان آنها عاجز هستند را فراهم می نماید
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p510225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!