اثر عصاره های سیر و هل بر روی خواص مورفولوژی و فیزیولوژی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و سودوموناس آئروجینوزا

پیام:
چکیده:
مقدمه
سیر با نام علمی Allium sativumمتعلق به خانواده Liliaceae و هل با نام علمی Elettaria Cardamom Maton متعلق به خانواده Zingiberaceae دارای کاربردهای درمانی در طب سنتی هستند که برخی از آنها با بررسی های علمی اثبات شده است. از این دو گیاه اثرات ضدمیکروبی گزارش شده است.
هدف
هدف از این تحقیق، بررسی اثر عصاره آبی سیر و عصاره متانولی هل بر روی سوش های مقاوم استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروجینوزا است.
روش بررسی
ابتدا حبه های سیر (100گرم) پوست گرفته شده و در آب مقطر استریل به نسبت 1 به 1 در مخلوط کن هموژن شدند، پس از سانتریفیوژ محلول رویی سیر جمع آوری گردید و از میان یک کاغذ صافی و در نهایت از فیلتر میلی پور (45/0 میکرون) عبور داده شد و برای انجام آزمایش ها در یخچال (4 درجه سانتی گراد) نگهداری شد. برای تهیه عصاره هل، پس از جمع آوری دانه های هل، خشک کردن و پودر کردن آنها، عصاره گیری با استفاده از متانول و با روش پرکولاسیون انجام گرفت. برای بررسی اثرات ضدمیکروبی عصاره های سیر و هل، سوسپانسیون میکروبی با کدورتی مطابق با 5/0 مک فارلند تهیه و رقت های مختلف عصاره ها شامل (v/v 1:64... 1:8، 1:4، 1:2 برای سیر و رقت های μg/ml 50،...، 400، 650، 800 برای هل) تهیه و علیه سویه های 33591 ATCC MRSA و ATCC 27853 P. aeroginosa آزمایش شد. حداقل غلظت متوقف کننده رشد از طریق روش های دیسک گذاری، چاهک و رقت در لوله تعیین شد. هم چنین در این بررسی تغییرات مورفولوژی MRSA و P. aeroginosa با استفاده از میکروسکوپ نوری و خصوصیات فیزیولوژی آنها با استفاده از تلقیح غلظت های کمتر از بازدارنده سیر و هل به کشت باکتریایی انجام شد.
نتایج
عصاره هل، هیچ اثری بر روی سو دوموناس آئروجینوزا نداشت، اما عصاره سیر بر روی این باکتری موثر بود. عصاره سیر (رقت های 1:2،1:4،1:8،1:16 حاوی μg/ml 5/27، 110، 55، 220 آلیسین) رشد MRSA را مهار می کرد و غلظت های (v/v) 1:8 تا 1:2 آن باعث مهار رشد سودوموناس آئروجینوزا می شد. هم چنین دیده شد که MRSA به عصاره هل در رقت های μg/ml 200 تا 800 حساس است.
به طور کلی حداقل غلظت مهارکننده سیر برای MRSA (MIC سیر =1:16: مقدار آلیسین g/mlμ 50/27) کمتر از حداقل غلظت مهارکننده سیر برای سودوموناس آئروجینوزا (MIC سیر =1:8 و مقدار آلیسین μg/ml 55) است بررسی اثر عصاره سیر بر روی مورفولوژی باکتری ها شامل تغییر اندازه آنها، تخریب شکل جزئی و تورم سلولی است اما عصاره هل هیچ تغییر شکل آشکاری را بر روی سلول در مقایسه با کنترل نشان نمی دهد. هم چنین در غلظت های پایین سیر، تولید آنزیم کاتالاز و پیگمان پیوسیانین توسط سودوموناس آئروجینوزا کاهش یافت اما توانایی همولیز آن افزایش پیداکرد. نتایج نشان داد که تولید اسید از ساکارز و مانیتول توسط MRSA بر خلاف شاهد، منفی شد.
نتیجه گیری
این بررسی نشان داد که عصاره سیر، اثرات ضدباکتریایی متفاوتی را علیه 2 باکتری مورد آزمایش اعمال می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p511263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!