بررسی میزان پشیمانی از وازکتومی و توبکتومی در شهر های زاهدان و زابل در سال 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پشیمانی بعد از عقیم سازی علاوه بر صرف هزینه برای باز کردن مجدد لوله ها، بر روابط میان زوجین و روابط اجتماعی آنها نیز تاثیرگذار است. در استان سیستان و بلوچستان که کمترین میزان استفاده از توبکتومی و وازکتومی را نسبت به آمار کشوری داراست، پشیمانی افراد از عقیم سازی می تواند تمایل سایر افراد را به انجام این عمل تحت تاثیر قرار دهد. لذا هدف از این مطالعه بررسی احساس پشیمانی افراد عقیم شده و شناخت علل آن است که می تواند به برنامه ریزان بهداشتی منطقه در جهت بهبود وضعیت کمک نماید.
روش بررسی
مطالعه ای مقطعی تحلیلی بر روی 100 مرد و 144 زن عقیم شده، که به روش نمونه گیری در دسترس در 12 مرکز بهداشتی درمانی و مرکز مشاوره وازکتومی از شهرهای زاهدان و زابل انتخاب شده بودند، در سال 1385 انجام شد. برای بررسی میزان پشیمانی و عوامل مرتبط با آن و منابع کسب اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته در 2 بخش اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم اطلاعات مربوط به دلایل انجام عقیم سازی، طراحی و اطلاعات به روش مصاحبه حضوری جمع آوری گردید. جهت توصیف داده ها از جداول فراوانی و میانگین و انحراف معیار و برای تجزیه و تحلیل از آزمون های c2، t و رگرسیون لجستیک (در سطح معنی داری 5%=a) استفاده گردید.
نتایج
میانگین سن مردان و زنان عقیم شده به ترتیب 6/7 8/41 و 5/5 6/40 سال و میانگین سن زمان عقیمی آنها به ترتیب 7/6 2/38 و 3/4 3/36 سال بود. 44% مردان و 58% زنان، داشتن فرزند کافی را علت اصلی عقیم سازی بیان کردند. 17% مردان و 5/12% زنان از انجام عمل اظهار پشیمانی می کردند و مهمترین دلیل آن در هر دو گروه بروز عوارض پس از عقیمی ذکر شده بود که بخش عمده آن عوارض جسمی و به میزان کمتری عوارض روانی و تغییرات خلقی گزارش شد. گرچه به نظر می رسد بخشی از این عوارض ارتباط مستقیمی با عقیم سازی نداشته باشد. آزمون آماری c2 اختلاف آماری معنی داری میان بروز عوارض ومیزان پشیمانی پس از عقیمی در مردان (001/0p<) و زنان (001/0p<) نشان داد.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه، بروز عوارض علت اصلی پشیمانی بعد از عقیم سازی می باشد. لذا ضرورت دارد در برنامه های مشاوره قبل از عقیم سازی به عوارضی نظیر کمر درد، افزایش وزن، تغییرات خلقی در زنان و درد، تورم، تغییرات خلقی و کاهش میل جنسی در مردان توجه بیشتری نموده و جهت افزایش رضایتمندی افراد، مشاوره پس از عقیم سازی نیز در برنامه های بهداشتی گنجانده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
345
لینک کوتاه:
magiran.com/p512189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!