بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دختر رشته های غیر علوم پزشکی در زمینه تغذیه با شیر مادر در دانشگاه های دولتی منتخب شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
شیر مادر نه تنها یک غذای کامل برای شیرخوار است بلکه یک مایع فعال و زنده با ویژگی های عدیده است که علاوه بر تامین رشد جسمی کودک جوابگوی نیازهای عاطفی بوده و در جلوگیری از عفونتها نقش حیاتی دارد. با توجه به اهمیت شیر مادر، تصمیم گیری مادر جهت شیردهی و تداوم آن، تحت تاثیر عواملی چون انگیزه، حمایت خانوادگی، حمایت فرهنگی جامعه، آگاهی مادران قبل و بعد از بارداری و نیز روش شیردهی قرار می گیرد. تعیین آگاهی و نگرش اولین و مهمترین عامل مورد نیاز در طراحی و برنامه ریزی جهت توسعه اجرای روش تغذیه با شیر مادر می باشد که باید در جامعه شناسایی شود. هدف، تعیین آگاهی و نگرش دانشجویان دختر رشته های غیر پزشکی در زمینه تغذیه با شیر مادر در دانشگاه های دولتی منتخب شهر تهران در سال 1385 بوده است.
مواد وروش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی بود که آگاهی ونگرش800 نفر از دانشجویان دختر رشته های غیر علوم پزشکی دانشگاه های دولتی شهر تهران در زمینه تغذیه با شیر مادر مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش به منظور گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید و تکمیل پرسش نامه ها توسط خود دانشجویان بود. جهت تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوا و جهت تعیین پایایی آن از روش آزمون مجدد استفاده شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای انجام گرفت.
یافته ها
.نتایج این مطالعه بیانگر این بود که6/51 درصد دانشجویان دختر که در رشته های غیرعلوم پزشکی تحصیل میکنند، دارای آگاهی متوسط و 6/41 درصد دارای آگاهی خوب در رابطه با تغذیه شیر خوار با شیر مادر بودند. بعلاوه، آگاهی دانشجویان رشته های فنی– مهندسی بیش از سایر رشته ها بوده است. همچنین 4/75 درصد دانشجویان نسبت به تغذیه با شیر مادر نگرش مثبت داشتند. بین میانگین رتبه نگرش نمونه ها در سه گروه آگاهی (ضعیف- متوسط- خوب) تفاوت معنی دار وجود داشت (01/0p<) و آزمون مقایسه چندگانه نشان داد که نمره نگرش مثبت درگروه آگاهی ضعیف کمتر از نمره نگرش در دو گروه آگاهی متوسط و آگاهی خوب بوده است.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه در رابطه با اهمیت دادن دانشجویان به تغذیه با شیر مادر و نگرش مثبت آنان در این رابطه دربعضی از حیطه ها جهت اجرای یک برنامه شیردهی به صورت کاملا موفقیت آمیز نیاز به افزایش آگاهی آنان وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p512840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!