مقایسه تاثیر عطر درمانی و ماساژ بر شدت درد بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
مقدمه
مولتیپل اسکلروزیس (ام. اس) یکی از بیماری های شایع سیستم خود ایمنی می باشد. میزان شیوع ام اس در جمعیت کلی جهان 1/0درصد می باشد. درد، یکی از تظاهرات بالینی ناخوشایند ام. اس است. از جمله یافته های قابل توجه در مطالعات اخیر، بدون درمان ماندن درد در بیماران مبتلا به ام اس می باشد. تسکین درد، جزء مداخلات مهم پرستاری می باشد و امروزه استفاده از درمان های تکمیلی برای مشکلات مربوط به درد، افزایش یافته است. ماساژ و عطر درمانی جزئی از درمانهای تکمیلی می باشند که بر اساس مطالعات انجام شده می تواند بر کاهش درد تاثیر گذار باشد. هدف از انجام این پژوهش تجربی، مقایسه تاثیر ماساژ با منتول (حاوی اسانس نعنا فلفلی) و روغن بادام شیرین بر شدت درد بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عضو در انجمن حمایت از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مازندران در شهر ساری سال 1385 می باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش 80 بیمار مبتلا به ام اس عضو در انجمن ام اس به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. معیار های ورود به مطالعه شامل ابتلا به ام اس، خانم های بین سنین 20 تا 40 سال، وجود درد در یکی از اندامهای انتهایی و یا کمر، نداشتن ممنوعیت انجام ماساژ و نداشتن سابقه آلرژی، سر درد و بیماری های تنفسی بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و مقیاس رتبه ای عددی درد از 0 تا 5 بود که اعتبار پرسشنامه توسط اعتبار محتوی و صوری و پایایی آن از روش همسانی درونی با آلفا کرونباخ (88/0=r) تعیین شد. بیماران به دو گروه ماساژ و عطر درمانی تقسیم شدند که ماساژ، دو روز به مدت 15 دقیقه، به روش افلوراژ در گروه ماساژ با روغن بادام شیرین و در گروه عطر درمانی با منتول (حاوی اسانس نعنا) انجام شد. شدت درد قبل و بعد از انجام مداخله ثبت و مقایسه شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که اطلاعات دموگرافیک و شدت درد قبل از مداخله، در دو گروه همسان شده اند (05/0p>). بعد از مداخله، شدت درد، در هر دو گروه با 001/0p< تفاوت معنی داری با قبل از مداخله داشتند و همچنین شدت درد دو گروه با (001/0p<) تفاوت معنی داری با یکدیگر دارد.
بحث و نتیجه گیری
از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت هر دو مداخله عطر درمانی و ماساژ، تاثیر قابل توجهی بر شدت درد دارند که ولی تاثیر ماساژ با منتول (حاوی اسانس نعنا فلفلی) بیشتر از ماساژ با روغن بادام شیرین بوده است. البته پژوهش های زیادی در زمینه درمانهای تکمیلی بر درد بیماران ام اس انجام نشده است، بنابراین ضروریست که مطالعات بیشتر و گسترده تری در زمینه تاثیرات درمانهای تکمیلی در کشور انجام شود تا بتوان از نتایج آنها، برای توسعه سطح بهداشتی و مراقبتی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p512843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!