مکان یابی پرورش ماهیان سردآبی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) در استان گلستان

پیام:
چکیده:
در این تحقیق توان بوم شناختی و اقتصادی- اجتماعی استان گلستان برای پرورش ماهیان سردآبی مورد ارزیابی قرار گرفت و نیازهای اطلاعاتی برای توسعه پایدار این فعالیت در سال 1378 مشخص گردید. چهارچوب کاری مورد استفاده، ارزیابی سیستمی به روش ادغام نقشه های موضوعی به طریقه McHarg بود. حداقل سطح زمین یا سلول مورد بررسی 25/1 کیلومتر در 25/1 کیلومتر و چهار سطح تناسب شامل خوب، متوسط، ضعیف و نامناسب برای پهنه ها در نظر گرفته شد. هر سلول شبکه کاری با توجه به فاصله از جاده ، میزان تبخیر، وضعیت خاک، دمای آب، وضعیت سنگ، ارتفاع، شیب، جهت جغرافیایی، شبکه آبراهه، مناطق حفاظت شده، کاربری اراضی، فاصله از منبع آب با دبی مناسب و بالاخره موقعیت سدها و دریاچه ها ارزیابی گردید. نتایج تحقیق نشاندهنده امکان ارزیابی استان گلستان برای آبزی پروری با اطلاعات موجود می باشد. همچنین، پهنه هایی برای توسعه ماهیان سرد آبی در طبقات مختلف تناسب در سطح استان مشخص گردید. استخرهای پرورش ماهیان سرد آبی در مقیاس تجاری، در مناطقی از استان گلستان بدون محدودیتهای جدی می تواند توسعه پیدا کند. همچنین مشخص گردید که از نظر پرورش ماهی در مقیاس تجاری، نزدیکی استخرها به جاده، عامل مهمی در رسیدن آسان محصول به بازارهای شهری است. علاوه بر آن، شیب، ارتفاع، دمای آب و میزان تبخیر، عوامل تشخیصی مدلهای تناسب پهنه ها برای پرورش ماهیان سردآبی می باشند. نتایج ارزیابی مناطق مختلف در استان گلستان، نشان دهنده این مطلب است که برای پرورش ماهیان سردآبی سطحی حدود53 کیلومترمربع با تناسب خوب، 54 کیلومترمربع با تناسب متوسط و 68 کیلومتر مربع با تناسب ضعیف موجود می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p516090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!