بررسی ساختار ژنتیکی جمعیت تاسماهی روسی (Acipenser gueldenstaedtii) شمال خزر (رودخانه ولگا) و خزر جنوبی (آبهای ایران و ترکمنستان) با استفاده از روش میکروستلایت

پیام:
چکیده:
در این مطالعه ساختار ژنتیک جمعیت تاسماهی روسی دریای خزر با استفاده از روش میکروستلایت مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور تعداد 28 نمونه از مولدین تاسماهی روسی از رودخانه ولگا (در جوار کارگاه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری برتیولسکی، آستراخان - روسیه) و 42 نمونه از خزر جنوبی (آبهای ایران و ترکمنستان) جمع آوری و سپس 2 گرم از باله دمی آنها در الکل اتیلیک 96 درصد قرار داده شد و به آزمایشگاه ژنتیک مولکولی انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان (رشت) انتقال داده شد. DNA ژنومی با استفاده از روش فنل- کلروفرم استخراج گردید. کمیت وکیفیت DNA با استفاده از روش اسپکتروفتومتری و الکتروفورز ژل آگارز تعیین گردید. واکنش زنجیره پلیمراز (PCR) با استفاده از 8 جفت آغازگر میکروستلایت صورت گرفت و محصول آن روی ژل پلی اکریل آمید 6 درصد الکتروفورز و سپس با نیترات نقره رنگ آمیزی شد. پس از شمارش و اندازه‏ گیری آلل ها، کلیه پارامترهای ژنتیک جمعیت با استفاده از برنامه GenAlex محاسبه و رابطه فیلوژنی بین نمونه ها با استفاده از نرم افزار TFPGA رسم گردید. در این بررسی حداقل 10 و حداکثر 21 آلل در هر لوکوس مشاهده شد و میزان هتروزیگوسیتی مشاهده شده بین 50/0 تا 96/0 و مورد انتظار بین 74/0 تا 90/0 و بطور میانگین 68/0 بود. میزان تعادل هاردی واینبرگ در بین نمونه ها در جایگاه Ls-19 ،Ls-39 در تعادل و در سه جایگاه دیگر انحراف از تعادل را نشان دادند. شاخص Fst بین نمونه های ولگا و خزر جنوبی 03/0 و میزان شباهت بین نمونه ها در حد 66/0 و فاصله ژنتیکی در حد 41/0 بود. نتایج این بررسی نشان داد که بین نمونه های تاسماهی روسی مناطق مختلف خزر جنوبی اختلاف معنی داری وجود ندارد (P> 0. 05) ولی بین نمونه‏ های تاسماهی روسی خزر جنوبی با تاسماهی روسی رودخانه ولگا اختلاف معنی‏ داری وجود دارد (Rst=0. 06 ،P< 0. 01). با توجه به نتایج بدست آمده می‏ توان اعلام نمود که احتمالا جمعیت تاسماهی روسی رودخانه ولگا به مناطق جنوبی دریای خزر مهاجرت نکرده و تاسماهی روسی خزر جنوبی، جمعیت مستقل از تاسماهی روسی رودخانه ولگا را تشکیل می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p516110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!